תסמינים מקדימים תמותה לבבית פתאומית נובעים ממחלת עורקים כלילית (Heart)

במאמר חדש שפורסם בכתב העת Heart מדווחים חוקרים כי 62% מהחולים הצעירים עם תמותה לבבית פתאומית סבלו מתסמיני אנגינה קודם לכן וכמחצית מאלו שהלכו לעולמם בשל מחלת עורקים כלילית פנו להערכה רפואית בשנה שקדמה למותם.

במסגרת המחקר מקרה-ביקורת ביקשו החוקרים לזהות ולאפיין תסמינים לפני תמותה פתאומית של חולים צעירים שהלכו לעולמם בשל מחלת עורקים כלילית.

החוקרים בחנו באופן פרוספקטיבי את שיעורי ההיארעות של תמותה לבבית פתאומית בצעירים בגילאי 1-35 שנים בדנמרק, בשנים 2000-2006. הם כלל את כל מקרי התמותה (6,629 מקרים) וזיהו 314 מקרים של תמותה לבבית פתאומית, המאושרת בבדיקה לאחר המוות, 40 מהם (13%) מתו בשל מחלת עורקים כלילית. להשוואת התסמינים לפני המוות, לקבוצת המקרים עם מחלת עורקים כלילית התאימו החוקרים קבוצת ביקורת תואמת בגיל ומין.

החוקרים התבססו על נתונים ממאגר National Patient Registry אודות מפגשים קודמים עם המערכת הרפואית של כלל החולים וסקרו את כל הרשומות הרפואיות של החולים, כולל תעודות תמותה ודו”חות בדיקה לאחר המוות.

31 חולים עם תמותה לבבית פתאומית על-רקע מחלת עורקים כלילית (79%) סבלו מתסמינים לבביים דוגמת אנגינה פקטוריס (24 חולים, 62%) וקוצר נשימה במהלך השנה שקדמה למותם, ושיעור זה היה גבוה יותר משמעותית בהשוואה לקבוצת הביקורת (p<0.001). בקבוצת המקרים, 18 חולים (46%) יצרו קשר עם המערכת הרפואית בשל תסמינים לבביים לפני המוות, ושיעור זה היה גם כן גבוה יותר משמעותית בהשוואה לקבוצת הביקורת (p<0.001).

לסיכום, מהנתונים עולה כי במרבית המקרים של תמותה לבבית פתאומית של חולים צעירים, ניתן לזהות תסמינים לבביים שקדמו למותם, כאשר חלק גדול מהחולים פונים להערכה רפואית לפני האירוע הפטאלי.

Heart. 2013;99(13):938-943

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה