ההשפעה של חומצות שומן אומגה-שלוש על הסיכון לפרפור פרוזדורים (מתוך כנס EUROPACE)

צריכת חומצות שומן אומגה-שלוש רב-בלתי-רוויות בדגים מפחיתה את הסיכון להופעת פרפור פרוזדורים, אך למגמת הסיכון עקומה בצורת U, עם הפחתה משמעותית של הסיכון ברמת החציון של צריכת הדגים, בהשוואה לרמות גבוהות ונמוכות יותר, כך עולה מתוצאות מחקר חדש מדנמרק.

לא ברור אם צריכת חומצות שומן אומגה שלוש, בין אם בצורת דגים או בצורת תוספים, עשויה לספק הגנה כנגד פרפור פרוזדורים או הפרעות קצב אחרות. הקשר בצורת U שזוהה במחקר עשוי לסייע בהבנה מדוע מחקרים העלו תוצאות סותרות. המחקרים בחנו צריכה בהיקף שונה של חומצות שומן אומגה-שלוש. ממצאי המחקר הנוכחי עולים בקנה אחד עם הממצאים לפיהם צריכה מתונה מלווה בסיכון נמוך יותר לפרפור פרוזדורים.

למרות זאת, חציון הצריכה היומית במחקר הנוכחי עמד על 0.63 גרם ליום, מינון זה מקביל לכ-300 גרם של סלמון, או שתי מנות בשבוע. היקף זה הוא גבוה יותר מהמינון שניתן במחקרים תצפיתיים קודמים, בהם הצריכה הממוצעת נעה סביב 0.2-0.3 גרם ליום. לפיכך, המחקר מספק נתונים נוספים אודות צריכה רבה.

כפי שהציגו החוקרים במהלך פוסטר בכנס ה-EUROPACE 2013, משתתפים במחקר Diet, Cancer, and Health Cohort Study בדנמרק השתתפו במחקר בגילאי 50-64 שנים בתקופה שבין 1993-1997 והיו במעקב למשך 13.6 שנים, בממוצע. מבין 55,996 המשתתפים שבתחילת המחקר לא סבלו מפרפור פרוזדורים או רפרוף פרוזדורים או מחלה ממארת, 3,425 חולים אובחנו לראשונה עם פרפור פרוזדורים.

העקומה בצורת U, המשקפת את הסיכון לפרפור פרוזדורים חדש לפי צריכה יומית של חומצות שומן אומגה-שלוש, הופיעה בעקבות ניתוח רב-משתנים, כאשר הסיכון הנמוך ביותר תועד עם חציון מינון של 0.63 גרם ליום. מניתוח הסיכון לפי היקף הצריכה עלתה ירידה משמעותית של 13% בסיכון עם צריכה בחמישון האמצעי (P=0.02) בהשוואה לחמישון הראשון (רמת הצריכה הנמוכה ביותר). הסיכון לא היה מופחת או מוגבר משמעותית באף אחד משלושת החמישונים האחרים.

החוקרים מציינים כי לא ברור כיצד הסיכון לפרפור פרוזדורים עשוי להיות גבוה יותר עם צריכה רבה יותר של חומצות שומן אומגה-שלוש. בשלב זה, ניתן רק להעלות השערות בנוגע למאזן בין השפעות נוגדות פרפור פרוזדורים והשפעות המעודדות התפתחות פרפור פרוזדורים.

EUROPACE 2013

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה