סמני דלקת והפרעה בתפקוד הקוגניטיבי בחולי סוכרת לאחר ניתוחי CEA (מתוך Diabetes Care)

רמות גבוהות של סמני דלקת בחולי סוכרת לאחר CEA (Carotid Endarterectomy) עשויות להוות סמן לסיכון מוגבר לליקוי קוגניטיבי לאחר CEA, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו בכתב העת Diabetes Care.

חולים אלו עשויים להרוויח מנטילת סטטינים מיד לפני הפרוצדורה. במידה והחולה כבר מטופל בסטטינים, אזי ייתכן ויש מקום להעלאה זמנית של המינון.

החוקרים מצאו כי בחולים עם סוכרת מסוג 2 ישנם רמות מוגברות של מונוציטים, CRP, ICAM-1 (Intercellular Adhesion Molecule-1) ו-MMP-9 (Matrix Metalloproteinase), כל הסמנים לתהליך דלקתי מוגבר. הם גם מצאו כי בחולים ללא סוכרת עם סמני דלקת מוגברים תועד סיכון מוגבר להפרעה בתפקוד הקוגניטיבי לאחר CEA וכי סוכרת מסוג 2 בעצמה הינה גורם סיכון לליקוי קוגניטיבי.

לאור ממצאים אלו, החוקרים משערים כי בחולים עם סוכרת מסוג 2 ודלקת סיסטמית מוגברת לפני הניתוח קיים סיכון מוגבר לליקוי קוגניטיבי לאחר CEA, בהשוואה לחולים עם דלקת סיסטמית נמוכה יותר לפני הניתוח.

מדגם המחקר כלל 115 חולים עם סוכרת מסוג 2, שהיו מיועדים לניתוח CEA אלקטיבי. 11 מהם נטלו אינסולין, 88 נטלו תרופות פומיות לסוכרת ו-16 לא נטלו טיפול תרופתי לסוכרת. לפני הניתוח, החולים עברו סדרת בדיקות להערכת ארבעה תחומים קוגניטיביים: זיכרון מילולי, ארגון מרחבי, תפקוד מוטורי ותפקוד ניהולי. הם חזרו על הבדיקות יממה לאחר CEA. דגימות דם נלקחו מיד לפני תחילת הניתוח.

החוקרים גם בחנו 156 חולים, כולל 16 חולים (10.3%) עם סוכרת מסוג 2, בגילאי 60 שנים ומעלה, שהיו מיועדים לניתוח עמוד שדרה עם זמני ניתוח דומים לאלו של CEA, כמו גם הרדמה כללית דומה. משתתפים אלו שימשו כקבוצת ייחוס, שנתנה לחוקרים הערכה כיצד התפקוד הקוגניטיבי עשוי להשתנות באוכלוסיה הכללית בעקבות ניתוח בעל משך דומה. הם ערכו את אותה סדרת בדיקות מיד לפני ויממה לאחר הניתוח.

אבנורמליות קוגניטיבית בחולי סוכרת הוגדרה כמדדים בשני תחומים קוגניטיביים הגרועים בלפחות שתי סטיות תקן, בהשוואה למדדים בקבוצת הייחוס, או מדד גרוע בלפחות 1.5 סטיות תקן בארבעה תחומים קוגניטיביים.

הפרעה בתפקוד הקוגניטיבי תועדה ב-25 מהחולים הסוכרתיים (21.7%) לאחר CEA. מניתוח חד-משתנים עלה כי הסיכויים להתפתחות ליקוי קוגניטיבי היו קשורים באופן מובהק סטטיסטית עם כל עליה של יחידה אחת בספירת מונוציטים, ריכוז CRP ו-ICAM-1 ופעילות MMP-9. קשר זה נותר במונוציטים וריכוזי CRP בניתוח רב-משתנים.

החוקרים לא זיהו קשר משמעותי בניתוח רב-משתנים או חד-משתנים בין הפרעה בתפקוד הקוגניטיבי ובין משתנים דוגמת טיפול תרופתי לסוכרת או רמות הסוכר או ערכי HbA1c.

עם זאת, בחולי סוכרת שנטלו סטטינים תועדה סבירות נמוכה משמעותית להתפתחות הפרעה בתפקוד הקוגניטיבי בניתוח רב-משתנים (יחס סיכויים של 0.34, p=0.02).

זהו המחקר הראשון מסוגו שהדגים קשר בין סמני דלקת מוגברים לפני הניתוח ובין הפרעה בתפקוד הקוגניטיבי יממה לאחר CEA במדגם חולים עם סוכרת מסוג 2.

Diabetes Care. Published online June 4, 2013

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה