הפחתה בצריכת בשר אדום קשורה לירידה בסיכון לפתח סוכרת (JAMA Intern Med)

ע”פ מחקר חדש מ-JAMA INTERNAL הגבלת צריכה של בשר אדום מועילה במניעת סוכרת סוג 2.

החוקרים מציינים ברקע שצריכת בשר אדום קשורה לסיכון מוגבר לסוכרת סוג 2, אך לא היה ברור אם שינויים בצריכת הבשר קשורים לסיכון ללקות בסוכרת.

מטרתם במחקר הייתה להעריך את הקשר בין שינויים בצריכת בשר אדום במהלך תקופה של 4 שנים על הסיכון לסוכרת סוג 2 במהלך התקופה העוקבת. המחקר היה פרוספקטיבי וכלל כ-26,000 גברים ו-74,000 נשים בארה”ב.  המשתתפים היו אנשי מקצועות הבריאות שהשתתפו במחקרי ה-HPF ה-NHS ו-NHS II ושהיו במעקב בין השנים 1986-2007 .

הערכת התזונה באמצעות שאלוני תזונה מתוקפים שעודכנו מידי 4 שנים. נבנה מודל רגרסיה מסוג COX להערכת יחסי סיכון בהתאמה לגיל, היסטוריה משפחתית, סטטוס משפחתי, צריכת בשר אדום בתחילת המעקב, עישון, ושינויים בסגנון חיים (פעילות גופנית, צריכת אלכוהול, צריכה קלורית כוללת, איכות התזונה) . התוצאות בין קבוצות המעקב השונות שוקללו לניתוח מטה-אנליזה.

יעד המחקר המרכזי היה היארעות של סוכרת סוג 2 שתוקפה ע”י שאלונים משלימים.

החוקרים מדווחים כי במהלך 1.966 מיליון שנות מעקב מטופל, תועדו 7,540 מקרי סוכרת סוג 2 . במודל רגרסיה רב משתנים נמצא שצריכה מוגברת של בשר אדום במהלך 4 שנים הייתה קשורה לסיכון מוגבר לסוכרת במהלך 4 השנים שלאחר מכן, בכל אחת מקבוצות המעקב. (כולם היו עם מובהקות של p<.001) .

בהשוואה לקבוצת ההתייחסות שבה לא היה שינוי בצריכת הבשר האדום, צריכה מוגברת של בשר אדום של יותר מ-0.5 מנות ליום הייתה קשורה עם סיכון מוגבר לסוכרת של 48% , יחס סיכון של  1.48 (ברווח בר סמך בין 1.37-1.59) במהלך 4 השנים הבאות. הקשר היה מעט חלש יותר לאחר התאמות למסת גוף בתחילת המעקב והעלייה במשקל בהמשך. (יחס סיכון של 1.3 , בטווח בין 1.21-1.41).

הפחתה של צריכת בשר אדום ביותר מ-0.5 מנות ליום בממוצע מהרמה הבסיסית ב-4 השנים הראשונות הייתה קשורה לירידה בסיכון לסוכרת של 14% (יחס סיכון 0.86, בטווח בין 0.8-0.93) במהלך כל תקופת המעקב עד 2006 או 2007.

מסקנת החוקרים היא שהעלאת רמת צריכה של בשר אדום לאורך זמן קשורה לסיכון מוגבר לסוכרת סוג 2, והקשר מתווך באופן חלקי ע”י עליה במשקל. בנוסף, המימצאים מראים שהגבלת צריכת בשר אדום במהלך הזמן מועילה במניעת התפתחות סוכרת סוג 2 .

JAMA Intern Med. 2013;():1-8. doi

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה