קרדיולוגיה

עליה בסיכון לסיבוכי סוכרת במטופלים עם סוכרת סוג 2 ו-COPD המקבלים מינונים גבוהים של קורטיקוסטרואידים (Diabetes Care )

האם יש קשר תלוי מינון בין הסיכון לסיבוכים סוכרתיים במטופלים עם מחלת הסוכרת המקבלים בשל מחלת נשימה חסימתית (COPD) קורטיקוסטרואידים? נראה שבמטופלים הסובלים במקביל ממחלת הסוכרת ומ-COPD נרשמה עליה בסיכון לאשפוז בשל סיבוכי סוכרת כאשר ניטלו מינונים גבוהים של קורטיקוסטרואידים.

כדי לנסות ולבחון קשר זה ערכו החוקרים מחקר רטרוספקטיבי של נתונים מתביעות מנהלתיות באוסטרליה, בין השנים 2001-2008, של מטופלים מבוגרים עם סוכרת  שטופלו תחילה במטפורמין או בסולפונילואראה (sulfonylurea). החוקרים זיהו COPD באמצעות היסטוריה של מתן tiotropium או ipratropium בחצי השנה שקדמה לכניסה למחקר, ובדקו מה היה השימוש הכולל בקורטיקוסטרואידים (בשאיפה או סיסטמטיים) בשנה שלאחר הכניסה למחקר.  הם היו מעוניינים לבחון מה היה פרק הזמן עד לאשפוז בשל סיבוכי סוכרת, וכן ערכו ניתוח סיכון יחסי מסוג cox לנתונים שנמצאו.  

מתוך למעלה מ-18,200 מטופלים שנמצאו סובלים מסוכרת סוג 2, כמעט שישה אחוזים סבלו גם מ-COPD. מתוכם, 67.2% קיבלו קורטיקוסטרואידים בשנה שלאחר הכניסה למחקר. הריבוד לפי מנה של קורטיקוסטרואידים מצא סבירות גבוהה ב-94% לאשפוז בשל סיבוכי סוכרת אצל אלה שקיבלו מינון מוגדר יומי (defined daily dose, DDD) של קורטיקוסטרואידים הגבוה מ- 0.83 ליום (95% CI 1.143.28) , בהשוואה לאלו שלא קיבלו קורטיקוסטרואידים. מינונים נמוכים יותר של קורטיקוסטרואידים, כלומר פחות מ-0.83 DDD/day לא נקשרו לסיכון מוגבר לאשפוז בשל סיבוכים של סוכרת.

החוקרים מסכמים כי במטופלים הסובלים במקביל ממחלת הסוכרת ומ-COPD נרשמה עליה בסיכון לאשפוז בשל סיבוכי סוכרת רק עם נטילה של קורטיקוסטרואידים במינון גבוה.  הם כותבים כי ממצאיהם מחזקים את הצורך לשינויים תדירים במינוני התרופה הניטלים לסובלים משתי המחלות במקביל, על מנת להבטיח שלא יעלו על המינון המינימלי , וכן את חשיבותה של בדיקה מתאימה של תגובתו של המטופל לטיפול.

לתקציר המחקר

Diabtets Care 2013

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה