השוואה בין איזון מקצב ואיזון קצב הלב בחולים עם פרפור פרוזדורים (Am Heart J.)

בכתב העת American Heart Journal מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש לבחינת גישת טיפול המבוססת על איזון מקצב הלב (Rhythm Control) או קצב הלב (Rate Control) בחולים עם פרפור פרוזדורים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי כל החולים עם פרפור פרוזדורים נדרשים לאופטימיזציה של הקצב החדרי. גורמים המובילים לבחירה בגישת איזון מקצב הלב בטיפול הקליני לא נבחנו מעולם באופן מקיף.

מאגר ORBIT-AF כלל חולים עם פרפור פרוזדורים, עם איסוף נתונים אודות איזון קצב ומקצב הלב, כפי שנקבע לפי הרופא המטפל. ניתוח סטטיסטי שימש להערכת גורמים הקשורים עם כל גישה.

מבין למעלה מ-10,000 משתתפים במאגר, 6,859 חולים (68%) טופלו בגישת איזון קצב הלב בלבד, בהשוואה ל-3,202 חולים (32%) שטופלו בגישת איזון מקצב הלב. חולים שטופלו בגישת איזון קצב הלב היו מבוגרים יותר משמעותית, עם שכיחות גבוהה יותר של יתר לחץ דם, אי-ספיקת לב, אירוע מוחי קודם ודימומים ממערכת העיכול. בחולים אלו תועדו פחות תסמינים הקשורים בפרפור פרוזדורים (41% ללא תסמינים בהשוואה ל-31% מהחולים בקבוצת טיפול לאיזון מקצב הלב).

טיפול נוגד-קרישה סיסטמי ניתן ל-5,448 חולים (79%) בקבוצת איזון קצב הלב, בהשוואה ל-2,219 חולים (69%) בגישת איזון מקצב הלב (p<0.001).

לאחר תקנון רב-משתנים, בחולים עם מדד תסמינים גבוהים יותר (תסמינים חמורים בהשוואה להעדר תסמינים, יחס סיכויים של 1.62) ואלו שהופנו לאלקטרופיזיולוג (יחס סיכויים של 1.64) גישת איזון מקצב הלב הייתה נפוצה יותר.

מהנתונים עולה כי מרבית החולים עם פרפור פרוזדורים במדגם חולים בארצות הברית טופלו בגישת איזון קצב בלבד. בקרב חולים עם תסמינים רבים יותר, שטופלו ע”י אלקטרופיזיולוג תועדה שכיחות גבוהה יותר של טיפולים בגישת איזון מקצב. חלק ניכר מהחולים עם פרפור פרוזדורים, ללא קשר לגישת הטיפול שנבחרה, לא טופלו בנוגדי-קרישה למניעה של תרומבואמבוליזם ורידי.

Am Heart J. 2013;165(4):622-629

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה