קרדיולוגיה

ההשפעה של תוספי קו-אנזים Q10 בחולי אי-ספיקת לב (מתוך כנס ה-European Society of Cardiology Heart Failure Associoation)

מתוצאות מחקר Q-SYMBIO שהוצגו במהלך כנס ה-Heart Failure Congress מטעם ה-European Society of Cardiology Heart Failure Associoation, עולה כי לתוספי קו-אנזים Q10 השפעה משמעותית על התוצאות הקליניות בחולים עם אי-ספיקת לב כרונית.

החוקרים מדווחים כי שיעור הסיבוכים הקרדיווסקולאריים המג’וריים, מדד הכולל אשפוזים לא-מתוכננים בשל החמרת אי-ספיקת לב, תמותה קרדיווסקולארית וצורך בהשתלת לב דחופה ותמיכה מכאנית, עמד על 14% בחולים שטופלו ב-CoQ10, בהשוואה ל-25% בחולים שטופלו בפלסבו, הבדל שהיה מובהק סטטיסטית (p=0.003). שיעורי התמותה מכל-סיבה היו גם הם נמוכים יותר משמעותית בקבוצת ההתערבות בהשוואה לקבוצת הפלסבו (9% לעומת 17%, p=0.01). בנוסף, החוקרים מדווחים כי שיעור האשפוזים עקב אי-ספיקת לב ושיעורי התמותה הקרדיווסקולארית היו נמוכים יותר משמעותית בקבוצת ההתערבות.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי CoQ10 הינו נוגד חמצון המעורב בייצור אנרגיה תאית. ההשערה היא כי בחולי אי-ספיקת לב עם חסר מדיד ברמות האנזים, תתכן תועלת לטיפול זה.

מדגם המחקר כלל 202 חולים, שחולקו באקראי לקבוצת התערבות שכללה מתן CoQ10 ו-218 חולים שחולקו באקראי לקבוצת פלסבו. כל החולים במחקר סבלו מאי-ספיקת לב בדרגה בינונית עד חמורה (NYHA בדרגה 3 או 4) וקיבלו טיפול תרופתי סטנדרטי. מקטע הפליטה הממוצע של החולים עמד על 31%, והגיל הממוצע עמד על 62 שנים. בתוך שלושה חודשי טיפול, החוקרים זיהו מגמה לפיה חלה ירידה בערכי N-terminal Pro-B-Type Natriuretic Peptide. השיפורים הקליניים בשיעור הסיבוכים הקרדיווסקולאריים המג’וריים זוהו לאחר שנתיים בקבוצת ההתערבות, בהשוואה למטופלים בפלסבו. בנוסף, ב-44% מהחולים שטופלו בקו-אנזים Q10 חל שיפור בדרגת NYHA, בהשוואה ל-45% מהמטופלים בפלסבו (p=0.047).

לסיכום, מנתוני המחקר עולה כי קו-אנזים Q10 הינו טיפול אפשרי  נוסף בחולים עם אי-ספיקת לב כרונית. למרות כל הנתונים הזמינים, החוקרים קוראים לערוך מחקר גדול יותר.

מתוך כנס ה-European Society of Cardiology Heart Failure Associoation

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה