גישה חלופית להערכת מדד ABI (מתוך J Am Coll Cardiol)

גישה חלופית להערכת מדד ABI (Ankle-Brachial Index) מזהה נבדקם בסיכון מוגבר לתמותה, שלא היו מאובחנים באמצעות על-פי הגישה המסורתית להערכת ABI, כך מדווחים חוקרים מבית הספר לרפואה באוניברסיטת סטנפורד.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי בחולים עם מחלת עורקים היקפית התוצאות גרועות כמו בחולים עם מחלת עורקים כלילית או מחלה צרברווסקולארית, אם לא גרועות יותר. אין ספק כי בדיקת ABI המסורתית מפספסת חלק משמעותי מהחולים עם מחלת עורקים היקפית.

חולים אלו מסווגים בשוגג ככאלו בעלי סיכון נמוך ולכן, ייתכן ואינם מקבלים את הטיפולים המתאימים. החוקרים מאמינים כי אמצעים רגישים יותר לזיהוי חולים אלו, שלעיתים קרובות אינם מאובחנים, ישפיעו לטובה על מחלה הפוגעת במיליוני חולים ברחבי העולם.

החוקרים חישבו את מדד ABI ב-1,413 נבדקים שעברו אנגיוגרפיה כלילית לא-דחופה ועקבו אחר שיעורי התמותה מכל-סיבה ושיעורי התמותה עקב מחלות לב וכלי דם.

224 משתתפים אובחנו עם מחלת עורקים היקפית לפי הגישה המסורתית להערכת ABI (המבוססת על המדידה הגבוהה מבין השתיים של לחץ הדם בעורק ה-Dorsalis Pedis וה-Posterior Tibial, מחולקת במדידה הגבוהה מבין השתיים של לחץ הדם בעורק הברכיאלי בשתי הידיים).

גישה חלופית להערכת ABI מבוססת על הערך הנמוך מבין השניים, של ה-Dorsalis Pedis ו-Posterior Tibial, במקום הערך הגבוה מבין השניים. גישה זו זיהתה 282 חולים נוספים עם מחלת עורקים היקפית. יתר 862 המשתתפים סווגו ככאלו ללא מחלת עורקים היקפית.

שיעורי ההימצאות של מחלת עורקים היקפית עמדו על 16.4% עם מדידת ABI בגישה המסורתית ו-37.0% עם מדידת היחס בגישה המוצעת.

בקבוצת החולים בהם נערכה המדידה המסורתית, שיעורי התמותה מכל-סיבה היו גבוהים ב-72% בהשוואה לחולים ללא מחלת עורקים היקפית ושיעורי התמותה הקרדיווסקולארית היו גבוהים פי 2.64 בהשוואה לחולים ללא מחלת עורקים היקפית.

במשתתפים בקבוצת המחקר, בה נערכה מדידת ABI בגישה החליפית, באלו שאובחנה מחלת עורקים היקפית שיעורי התמותה מכל-סיבה היו גבוהים ב-49% בהשוואה לחולים ללא מחלת עורקים היקפית, ושיעורי התמותה הקרדיווסקולארית היו גבוהים פי 3.21 בהשוואה לחולים ללא מחלת עורקים היקפית.

הסיכון לתמותה קרדיווסקולארית ותמותה מכל-סיבה לא היה שונה משמעותית בין שתי קבוצות החולים עם מחלת עורקים היקפית.

החוקרים מצאו גם כי הבדלים של לפחות 10 מ”מ כספית בין הלחץ הסיסטולי בעורק הברכיאלי השמאלי והימני, ניבאו עליה של 11% בשיעורי התמותה מכל-סיבה בחולים שלא אובחנו עם מחלת עורקים היקפית לפי שתי הגישות. בקרב כלל המשתתפים נרשמה עליה של פי 3.96 בסיכון לתמותה מכל-סיבה באלו בהם זוהה הבדל של לפחות 10 מ”מ כספית בלחץ הברכיאלי, בהשוואה לאלו עם הבדלים של פחות מ-10 מ”מ כספית בלחץ הברכיאלי.

החוקרים מאמינים כי בדיקות סקר נרחבות יותר למחלת עורקים היקפית עשויות להשפיע לטובה על הבריאות הקרדיווסקולארית בארצות הברית. להערכתם, עם הגישה החדשה עשויים לאבחן עוד כמה מיליוני חולים עם מחלת עורקים היקפית, שאחרת לא היו מאובחנים.

J Am Coll Cardiol 2013

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה