קרדיולוגיה

כבד שומני מסייע בחיזוי הסיכון למחלות לב (מתוך הכנס השנתי ה-48 מטעם ה-European Association for the Study of Liver)

במטופלים בסיכון גבוה למחלות לב וכלי דם ישנה שכיחות מוגברת של מחלת כבד שומני שאינה על-רקע צריכת אלכוהול (NAFLD או Nonalcoholic Fatty Liver Disease) והשכיחות עולה בקנה אחד עם גורמים מנבאים לטרשת עורקים, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו במהלך הכנס השנתי מטעם ה-European Association for the Study of Liver.

החוקרים מצאו כי מחלת כבד שומני מנבאת באופן בלתי-תלוי טרשת עורקים מוקדמת ואת הסיכון למחלת לב וכלי דם בתוך עשר שנים, זאת מעבר לערך המנבא של גורמי הסיכון המסורתיים.

מדגם המחקר כלל משתתפים עם לפחות שני גורמי סיכון למחלות לב וכלי דם, כולל דיסליפידמיה, יתר לחץ דם, סוכרת, רמות סוכר גבוהות בצום, השמנת-יתר ועישון. המשתתפים לא סבלו ממחלות לב וכלי דם קודמות ולא היה ידוע על גורם למחלת כבד כרונית, מעבר למחלת כבד שומני, כאשר צריכת אלכוהול עמדה על 50 גרם ליום, או פחות.

מבין 5,685 המשתתפים במחקר, 2,073 אובחנו עם מחלת כבד שומני (36.5%).

כמחצית מהמשתתפים במחקר היו גברים, בגיל ממוצע של 55 שנים, עם מדד מסת גוף של 26.4 ק”ג למטר בריבוע. ממוצע עובי שכבת אינטימה-מדיה בעורק התרדמה לפי בדיקת אולטרה-סאונד היה 0.62 מ”מ וב-26% זוהה לפחות נגע טרשתי אחד בעורק התרדמה. מדד פרמינגהם הממוצע עמד על 10.6.

מדד אינדקס כבד שומני עמד בממוצע על 45. מדד זה חושב על-בסיס מדד מסת הגוף, היקף המותניים, רמות טריגליצרידים ורמות GGT, כאשר מדד של 60 ומעלה הינו סמן לסטיאטוזיס כבדי.

במשתתפים עם מדד כבד שומני של מעל 60 מדד מסת הגוף היה גבוה יותר, בהשוואה לאלו עם מדדי כבד שומני נמוכים יותר, עם ערכי ALT, AST ו-GGT גבוהים יותר. כמו כן, בנבדקים אלו עובי שכבת אינטימה-מדיה בעורק התרדמה היה גבוה יותר (0.64 לעומת 0.61 מ”מ, P<0.001) ומדדי פרמינגהם להערכת הסיכון בתוך עשר שנים היו גבוהים יותר (14.7 לעומת 8.3, p<0.001).

שכיחות נגעים טרשתיים בעורקי התרדמה במשתתפים עם מחלת כבד שומני הייתה גבוהה יותר בהשוואה לאלו ללא כבד שומני (29% לעומת 25%, p<0.001).

האינטראקציה בין מדד כבד שומני ובין נוכחות נגעים טרשתיים בעורקי התרדמה הייתה תלויה בגיל המטופל. באלו בגילאי 50 שנים ומעלה, שכיחות הנגעים הטרשתיים הייתה גבוהה יותר באלו עם מדד כבד שומני של מעל 60, בהשוואה לאלו עם מדד נמוך יותר (36% לעומת 32%, p=0.01). במטופלים צעירים יותר, לא זוהה הבדל משמעותי (10% לעומת 12%). מדד זה נקשר בקשר בלתי-תלוי עם מדד הסיכון לפי פרמינגהם (p<0.001).

מניתוח רב-משתנים עלה כי מדד כבד שומני עומד בקורלציה בלתי-תלוי עם עובי שכבת אינטימה-מדיה בעורק התרדמה (p<0.001) ונגעים טרשתיים בעורקי התרדמה (p=0.01), ללא תלות בגיל, ערכי כולסטרול או נוכחות סוכרת או יתר לחץ דם.

החוקרים קוראים לערוך מחקרים נוספים במטרה לאשר את ממצאי המחקר.

מתוך הכנס השנתי ה-48 מטעם ה-European Association for the Study of Liver

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה