קרדיולוגיה

דיאטה מובנית המבוססת על בחירה מבין מנות ארוזות מראש עשויה להיות יעילה יותר להורדה במשקל מזו הכוללת יעוץ תזונתי בלבד (International Journal of Obesity)

ממחקר חדש עולה כי בהשוואה בין דיאטה רגילה, הכוללת יעוץ תזונתי להרדת כמות הקלוריות בצריכה היומית, לבין דיאטה הכוללת מזון ארוז בכמויות מדודות, המתמידים בשיטה השניה נהנים מירידה כמעט כפולה במשקל.  לדברי הכותבים, נראה שדווקא הגבלת חופש הבחירה עבור המקפידים על דיאטה מסייעת לחלקם להגיע למטרות שהציבו לפניהם.

המחקר נסוב סביב תכנית המזון הארוז Medifast 5 & 1, תכנית הכוללת חמש ארוחות ארוזות מראש בכל יום, ובנוסף ארוחה אחת של ירקות וחלבון שעל המשתתף להכין לעצמו. המשתתפים יכולים לבחור בין 70 מנות שונות ארוזות מראש כדי להרכיב לעצמם את הארוחות היומיות, הכוללות בסך הכל 1000 קלוריות ביום.  למשתתפים בתכנית אפשרות לבחור ולרכוש בנוסף פגישות אישיות עם דיאטניים או מתכונים. עלות התכנית למשתתפים היא כ-300$ לחודש. 

במסגרת המחקר, שמומן על ידי חברת מדיפסט, החוקרים היו מעוניינים לבדוק את יעילות התכנית להורדה במשקל ובשמירה על המשקל החדש, בהשוואה לדיאטה ‘רגילה’. לשם כך הם גייסו 60 מתנדבים שינסו את התכנית בחינם.  הקבוצה הזו הושוותה לקבוצה נוספת של משתתפים שהונחו על ידי דיאטנית לשמור על דיאטה של 1000 קלוריות ליום, אך שקנו והכינו בעצמם את האוכל. מטרת המחקר היתה לבחון את הירידה במשקל ב-26 השבועות הראשונים וב-26 השבועות הבאים את השמירה על המשקל שהושג. כל המשתתפים שנכנסו למחקר היו עם BMI בין 35-50, וכולם השלימו את המחקר פרט לעשרה בקבוצת המדיפסט וחמישה-עשר בקבוצת הביקורת שזנחו את הדיאטה ועזבו את קבוצות הטיפול. 

החוקרים מצאו כי לאחר חצי שנה המשתתפים שהתמידו בדיאטה בשתי הקבוצות ירדו במשקל. בקבוצת המדיפסט, המשתתפים הורידו בממוצע כ-7.5 ק”ג ממשקלם (בערך 6.7% ממשקלם המקורי). החוקרים מציינים שלא מדובר בירידה ניכרת, אך כזו שעשויה לשפר במה את מצבם הרפואי של המשתתפים (הורדת הסיכון למחלות לב, סוכרת סוג 2 וכו’). בקבוצת הביקורת, הירידה הממוצעת היתה של קרוב ל-4 ק”ג, כ-3.4% ממשקל גופם בתחילת המחקר.  בקבוצת המדיפסט רשמו המשתתפים ירידה גדולה יותר בהיקף המתניים וברמות הכולסטרול, בהשוואה לקבוצת הביקורת. עם זאת, הם מציינים כי בשתי הקבוצות היתה נטיה להעלות במשקל; לאחר כשנה (של דיאטה ונסיון שמירה), בקבוצת המדיפסט הירידה הממוצעת היתה של כ-4.5 ק”ג (כ-4% ממשקל הגוף בתחילת הדיאטה), לעומת הקבוצה השניה בה המשתתפים השילו כ-1.7% ממשקלם המקורי, כ-2 ק”ג בממוצע לאדם.

החוקרים מסכמים כי נראה כי אופצית המנות הארוזות סייעה בידם של המשתתפים בקבוצת המדיפסט להמנע מלאכול קלוריות מיותרות, וכי חלק מהמנסים לרדת במשקל יכולים להסתייע בדיאטה מאורגנת ומובנית מסוג זה; עם זאת, העלות של התכנית יכולה להיות לה לרועץ, על אף יתרונותיה האפשריים. בנוסף, קיימות כיום התערבויות דיאטה אגרסיביות יותר וניתוחים המאפשרים ירידה גדולה יותר במשקל.

לכתבה

לתקציר המחקר

.Int J Obesity 2013

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה