מחלוקת בנוגע לבטיחות טיפולים מבוססי-אינקרטינים (Diabetes Care)

האם רופאים צריכים להיות מוטרדים מהסימנים המוקדמים לאפשרות של התפתחות גידולים בבלוטת התריס או בלבלב עם תרופות המחקות את פעילות האינקרטינים לטיפול בסוכרת מסוג 2? חלק מהמומחים טוענים כי התשובה לשאלה הנ”ל חיובית ואילו אחרים מתעקשים כי התועלת המוכחת של טיפולים אלו עולה בהרבה על כל חוסר ודאות הנוגעת לבטיחות הטיפול.

בסקירה של הטיפולים מבוססי-אינקרטינים שפורסמה בכתב העת Diabetes Care הסבירות מומחים מאוניברסיטת קליפורניה כי ישנו פוטנציאל ארוך-טווח להתפתחות ממאירויות עם טיפול מבוסס-אינקרטינים להפחתת רמות הסוכר אגוניסטים לקולטן ל-GLP-1 ומעכבי DPP-4.

עם זאת, מומחים מגרמניה הציגו דעה הפוכה והסבירו כי החשש מפני גידולי לבלב ובלוטת תריס עם טיפול בתרופות אלו אינו מבוסס היטב וכי שיקולים אלו אינם צריכים להשפיע בשלב זה על ההחלטות הטיפוליות בתכשירים אלו.

דעה: בטיחות טיפולים מבוססי אינקרטינים מוטלת בספק

לדברי ד”ר באטלר וחבריו, מאוניברסיטת קליפורניה, מדובר בסיפור ידוע. ממהרים לאשר משפחה חדשה של תרופות לטיפול בסוכרת, עם שיווק אינטנסיבי, ללא עדויות ארוכות טווח לתוצאות הטיפול. מצטברות עדויות המצביעות על הנזקים של הטיפול, אך אלו אינן זוכות לתשומת לב רבה. רשויות הבקרה מתחילות לפעול בנושא רק לאחר שנים.

לדוגמא, הטיפול הראשון המבוסס על GLP-1, Exenatide, הושק בארצות הברית בשנת 2005, ומקרה בודד של דלקת לבלב חדה דווח בשנת 2006. עם זאת, עד לרבעון השני של שנת 2012, לידי מנהל התרופות והמזון האמריקאי הגיעו 2,327 מקרים של דלקת לבלב חדה עם הטיפול הנ”ל, כמו גם 718 מקרים על טיפול ב-Sitagliptin , 888 מקרים עם Liraglutide, 125 מקרים עם Saxagliptin ו-43 מקרים עם Linagliptin. העדויות הנוכחיות מצביעות לפיכך על קשר בין שימוש נרחב בטיפולים המבוססים על GLP-1 ובין דלקת לבלב חדה.

חשוב מכך, דלקת לבלב חדה הינה גורם סיכון להתפתחות ממאירות של הלבלב ויש סימנים לשכיחות מוגברת של סרטן הלבלב עם טיפול ב-Exenatide ו-Sitagliptin. במאגרי מנהל התרופות והמזון האמריקאים ישנם דיווחים אודות 258 מקרים של סרטן הלבלב עם Exenatide, 63 מקרים עם Liraglutide, 81 מקרים עם Saxagliptin ומקרה אחד של ממאירות הלבלב שנקשר עם טיפול ב-Linagliptin.

בדומה, דווח על 74 מקרים של ממאירות של בלוטת התריס עם טיפול ב-Exenatide ו-57 מקרים עם Liraglutide, אם כי אין סמנים דומים עם מעכבי DPP-4.

עם זאת, המומחים צופים כי הפיתוח המהיר יבהיר בקרוב את הבטיחות האמיתית של התרופות הללו.

דעה נגדית: הסיכונים נדירים ואינם מבוססים

ד”ר נאוק מגרמניה סבור אחרת ולדבריו התועלת של תכשירים מבוססי-אינקרטינים עולה בבירור על כל סיכון אפשרי, מאחר שהטיפולים מפחיתים באופן יעיל את רמות הסוכר בדם, ללא עליה במשקל או חשיפת החולה לסיכוני היפוגליקמיה.

לדבריהם, לא תואר אף לא מקרה אחד של דלקת  לבלב כרונית לאחר התחלת טיפול בתרופות מבוססות-אינקרטינים. כמו כן, אין דיווח מקרה אודות סרטן לבלב שאובחן בעקבות חשיפה לאגוניסטים של הקולטן ל-GLP1 או מעכבי DPP-4 בחולים ללא גידול קודם בלבלב. הם מוסיפים כי ממאירויות של הלבלב מתפתחות לאט, לכן לא סביר כי מקרים אלו יופיעו לאחר משך הטיפול הקצר בטיפולים מבוססי-אינקרטינים.

השורה התחתונה היא כי אין עדויות משכנעות לפיהן טיפולים מבוססי-אינקרטינים מעלים את הסיכון לדלקת לבלב חדה או כרונית ובסופו של דבר ממאירות של הלבלב.

באשר לגידולי בלוטת התריס, העדויות קושרות בין אגוניסטים לקולטן ל-GLP-1 ובין סרטן בלוטת התריס הן חלשות ומבוססות בעיקר על עבודות בחולדות. עם זאת, הם ממליצים כי טיפולים אלו לא ישמשו בחולים עם נטייה גנטית לממאירות זו. עם זאת, מעכבי DPP-4 אינם קשורים עם גידולי בלוטת התריס.

הם מסכמים וכותבים כי על סמך העדויות הזמינות כיום, טיפולים מבוססי-אינקרטינים נחשבים יעילים ובטוחים.

Diabetes Care. Published online May 3, 2013

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • הסתיים קורס מתקדם ראשון לטיפול בהשמנה בצפון – שתוף פעולה של ספרת הסוכרת בגליל והטכניון

    הסתיים קורס מתקדם ראשון לטיפול בהשמנה בצפון – שתוף פעולה של ספרת הסוכרת בגליל והטכניון

    38 בוגרים ובוגרות סיימו החודש קורס מתקדם לטיפול בהשמנה, בניהולו האקדמי של פרופ' נעים שחאדה, יוזמה משותפת של ספרת הסוכרת בגליל ע"ש ראסל ברי וביה"ס ללימודי המשך של הטכניון. הבוגרים, ברובם רופאי משפחה, למדו על מגפת ההשמנה מהיבטים שונים כשהמטרה היא להכשיר את הצוותים הרפואיים להתמודד עם מגפת ההשמנה.

  • האם בדיקה גנטית יכולה לנבא תגובה ל-Semaglutide? (מתוך כנס ה-ADA)

    האם בדיקה גנטית יכולה לנבא תגובה ל-Semaglutide? (מתוך כנס ה-ADA)

    מנתונים חדשים שהוצגו במהלך הכנס השנתי מטעם ה-ADA (או American Diabetes Association) עולה כי בדיקה גנטית לזיהוי נטייה להפרעה בשובע לאחר ארוחה (Abnormal Postprandial Satiety) עשויה לסייע בחיזוי טיב התגובה לטיפול ב-Semaglutide, אם כי לא הודגם קשר דומה עם הטיפול בתכשיר אחר מאותה משפחה. הבדיקה הינה חלק מהפורטפוליו של MyPhenome Obesity Phenotyping Portfolio של חברת […]

  • האם טיפול ב-Semaglutide מעלה את הסיכון ל-NAION? (מתוך JAMA Ophthalmol)

    האם טיפול ב-Semaglutide מעלה את הסיכון ל-NAION? (מתוך JAMA Ophthalmol)

    בחולים עם סוכרת מסוג 2, עודף-משקל או השמנת-יתר, טיפול ב-Semaglutide מלווה בסיכון מוגבר לאבחנה של NAION (או Non-Arteritic Anterior Ischemic Optic Neuropathy), כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Ophthalmology. המחקר הרטרוספקטיבי כלל 16,827 חולים ממרכז Massachusetts Eye and Ear בבוסטון. החוקרים התמקדו ב-710 חולים עם סוכרת מסוג 2 , כולל 194 חולים שקיבלו […]

  • מה בין משך השינה ובין לחץ הדם בצעירים? (Pediatrics)

    מה בין משך השינה ובין לחץ הדם בצעירים? (Pediatrics)

    במאמר שפורסם בכתב העת Pediatrics מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי משך שינה ארוך יותר והתחלת שינה בשעה מוקדמת יותר מלווים במדדי לחץ דם נמוכים יותר. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי כיום אין בהמלצות התייחסות ליעד דפוסי שינה אופטימאליים כטיפול ביתר לחץ דם. כעת הם בחנו את הקשר בין משך ומועד שינה […]

  • שאלות טיפוליות במטופל הסוכרתי בגיל השלישי - מפגש 1 - היפוגליקמיה

    שאלות טיפוליות במטופל הסוכרתי בגיל השלישי - מפגש 1 - היפוגליקמיה

    לפניכם מפגש ראשון מתוך סדרת מפגשים מטעם האיגוד הגריאטרי בנושא הטיפול במטופל הסוכרתי בגיל השלישי. בכל פרק מתייחסות ד”ר דבי שפירא וד”ר ליאת ברזילי־יוסף לנושא מעשי וחשוב לעבודה היומיומית עם מטופלים אלו, בעזרת דיון במקרים, הצגת מחקרים קליניים והניסיון הקליני הרחב. המפגש הראשון עוסק בהיפוגליקמיה. לסדרת המפגשים לחצו כאן סדרת המפגשים בחסות חברת נובו נורדיסק

  • שאלות טיפוליות במטופל הסוכרתי בגיל השלישי - מפגש 3 - אינסולינים ארוכי טווח

    שאלות טיפוליות במטופל הסוכרתי בגיל השלישי - מפגש 3 - אינסולינים ארוכי טווח

    לפניכם מפגש שלישי מתוך סדרת מפגשים מטעם האיגוד הגריאטרי בנושא הטיפול במטופל הסוכרתי בגיל השלישי. בכל פרק מתייחסות ד”ר דבי שפירא וד”ר ליאת ברזילי־יוסף לנושא מעשי וחשוב לעבודה היומיומית עם מטופלים אלו, בעזרת דיון במקרים, הצגת מחקרים קליניים והניסיון הקליני הרחב. המפגש השלישי עוסק באינסולינים ארוכי טווח. לסדרת המפגשים לחצו כאן סדרת המפגשים בחסות חברת […]

  • שאלות טיפוליות במטופל הסוכרתי בגיל השלישי - מפגש 4 - טכנולוגיות בסוכרת

    שאלות טיפוליות במטופל הסוכרתי בגיל השלישי - מפגש 4 - טכנולוגיות בסוכרת

    לפניכם מפגש רביעי מתוך סדרת מפגשים מטעם האיגוד הגריאטרי בנושא הטיפול במטופל הסוכרתי בגיל השלישי. בכל פרק מתייחסות ד”ר דבי שפירא וד”ר ליאת ברזילי־יוסף לנושא מעשי וחשוב לעבודה היומיומית עם מטופלים אלו, בעזרת דיון במקרים, הצגת מחקרים קליניים והניסיון הקליני הרחב. המפגש הרביעי עוסק בטכנולוגיות בסוכרת. לסדרת המפגשים לחצו כאן סדרת המפגשים בחסות חברת נובו […]

  • שאלות טיפוליות במטופל הסוכרתי בגיל השלישי - מפגש 2 - טיפולים מתקדמים במבוגר הסוכרתי

    שאלות טיפוליות במטופל הסוכרתי בגיל השלישי - מפגש 2 - טיפולים מתקדמים במבוגר הסוכרתי

    לפניכם מפגש שני מתוך סדרת מפגשים מטעם האיגוד הגריאטרי בנושא הטיפול במטופל הסוכרתי בגיל השלישי. בכל פרק מתייחסות ד”ר דבי שפירא וד”ר ליאת ברזילי־יוסף לנושא מעשי וחשוב לעבודה היומיומית עם מטופלים אלו, בעזרת דיון במקרים, הצגת מחקרים קליניים והניסיון הקליני הרחב. המפגש השני עוסק בטיפולים מתקדמים במבוגר הסוכרתי. לסדרת המפגשים לחצו כאן סדרת המפגשים בחסות […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה