התועלת של דנרבציה כלייתית בטיפול ביתר לחץ דם עמיד לטיפול תרופתי (J Am Coll Cardiol)

מתוצאות סקירה סיסטמית ומטה-אנליזה שפורסמו בכתב העת Journal of the American College of Cardiology עולה כי דנרבציה כלייתית (RDN או Renal Denervation) הינה גישה בטוחה לאיזון יתר לחץ דם עמיד לטיפול תרופתי, אם כי עדיין מוקדם להמליץ על גישה זו כטיפול הסטנדרטי במצבים אלו.

החוקרים מסבירים כי RDN מאושרת כיום באירופה וקנדה וממתינה לאישור בארצות הברית לטיפול בחולים עם יתר לחץ דם עמיד לטיפול תרופתי, המוגדר כלחץ דם סיסטולי שאינו מאוזן למרות טיפול בלפחות שלוש תרופות נגד יתר לחץ דם משלוש משפחות שונות, כולל משתנים.

החוקרים ערכו את הסקירה המקיפה הראשונה להערכת העדויות בנושא RDN. הם כללו 12 מחקרים: שני מחקרים אקראיים ומבוקרים עם 13 חולים, מחקר תצפיתי מבוקר אחד עם 50 חולים ותשעה מחקרים תצפיתיים לא-מבוקרים עם 396 חולים.

במחקרים המבוקרים, לאחר שישה חודשים, לחץ הדם הסיסטולי הממוצע ירד ב-28.9 מ”מ כספית ולחץ הדם הדיאסטולי ירד ב-11 מ”מ כספית עם דנרבציה כלייתית, בהשוואה לטיפול תרופתי (p<0.0001).

התוצאות היו דומות לאחר שלושה ו-12 חודשים, עם ירידה של 20.8 מ”מ כספית ו-25.4 מ”מ כספית בלחץ הדם הסיסטולי הממוצע, בהתאמה, וירידה של 7.6 ו-10.0 מ”מ כספית בלחץ הדם הדיאסטולי הממוצע, בהתאמה.

במחקרים לא-מבוקרים, הירידה בלחץ הדם הדיאסטולי עמדה על 22.8 מ”מ כספית לאחר שלושה חודשים, על 25 מ”מ כספית לאחר שישה חודשים ועל 22.8 מ”מ כספית לאחר שנה. לחץ הדם הדיאסטולי הממוצע ירד ב-9.1, 10.0 ו-10.6 מ”מ כספית לאחר 3, 6 ו-12 חודשים, בהתאמה.

החוקרים לא זיהו הבדלים בתגובה של לחץ הדם כאשר החולים סווגו לפי חמשת סוגי הצנתרים שהיו בשימוש במהלך המחקר.

13.3% מהמטופלים לא הגיבו לטיפול בדנרבציה כלייתית ולא תועדו מקרי תמותה במהלך המחקר. החוקרים מדווחים על חמישה סיבוכים של הפרוצדורה (פחות מ-1%), כולל מקרה אחד של דיסקציה של עורק הכליה, זמן רב לאחר ביצוע דנרבציה כלייתית וארבעה מקרים של פסוידו-אניוריזמה באתר ניקור העורק.

החוקרים מסכמים וכותבים כי מהעדויות הזמניות כיום בספרות הרפואית עולה כי דנרבציה כלייתית מביאה להפחתת לחץ הדם בחולים עם יתר לחץ דם עמיד לטיפול תרופתי. דרושים נתונים ארוכים טווח  במטרה לאשר את היעילות והבטיחות של גישה זו בטווח הארוך.

J Am Coll Cardiol 2013

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה