קרדיולוגיה

השימוש ב-azithromycin לא מעלה את הסיכון למוות מסיבות קרדיווסקולריות במטופלים צעירים או בגיל העמידה (New England Journal of Medicine)

השימוש באנטיביוטיקה azithromycin (Zithromax/Zmax של Pfizer) לא מעלה באופן עצמאי את הסיכון למוות קרדיווסקולרי, כך לפי דו”ח המבוסס על מידע שנאסף במשך 12 שנים בדנמרק, במבוגרים בני 18-64. המחקר פורסם ב- New England Journal of Medicine.

הכותבים טוענים כי ממציאהם תומכים דווקא במחקר האמריקאי שפורסם ב-NEJM לפני כשנה, שקשר את הטיפול ב- azithromycin לעליה קטנה בסיכון למוות קרדיווסקולארי באוכלוסיה שהיתה מבוטחת ב- Medicaid, בהשוואה לאנשים שלא טופלו באנטיביוטיקה או שטופלו ב- amoxicillin. במחקר האמריקאי העליה בסיכון התרכזה במטופלים בהם אופיינו גורמי סיכון רבים למחלות לב וכלי דם , כמו סוכרת, היסטוריה של אוטם שריר הלב או אי ספיקת לב. בניגוד לכך, המחקר הדני כלל עוקבה רחבה יותר (צעירים ומבוגרים בגיל העמידה). לדבריהם, המחקר האמריקאי מבסס את הטענה כי ל- azithromycin השפעה על התמותה ממחלות לב וכלי דם באוכלוסיה ספציפית, בעוד שמחקרם מראה כי ההשפעה הזו לא מתקיימת באוכלוסיה הכללית.

הסיכון הקטן, אך הקטלני באופן פוטנציאלי, הוא בשל הארכה של המקטע QT-interval שנקשר לשימוש בתרופה, שעשוי להתפתח ל- torsades de pointes (polymorphic VT שיכול לגרום למוות פתאומי). הסיכון הזה נוכח גם בשימוש באנטיביוטיקות מקרולידיות אחרות כמו גם בקבוצת התרופות fluoroquinolones ,ובאחרות.  ה-FDA , בין השאר בשל המחקר האמריקאי, הוציא בשנה שעברה אזהרה כי azithromycin עלולה לגרום למוות פתאומי באנשים עם סיכון להפרעת קצב חדרית (כמו ברכיקרדיה, היפוקלמיה, היפומגנזמיה והארכה קיימת של מקטע QT).

המחקר הנוכחי מראה דווקא כי השימוש ב- azithromycin נקשר לכמעט פי שלוש תמותה מסיבות קרדיווסקולריות בהשוואה לאי-שימוש באנטיביוטיקה (שיעור יחסי של 2.85, 95% CI 1.137.24). אבל, וזה אבל גדול לדברי החוקרים, לא נרשמה כל עליה בסיכון בהשוואת ציון הנטייה המותאם מול שימוש ב- azithromycin מול פניצילין V (phenoxymethylpenicillin), כשהשיעור היחסי עומד על 0.93. כלומר, באוכלוסיה בה היה צורך בטיפול אנטיביוטי בשל זיהום חריף, לא נרשמה עליה בסיכון בקרב המשתמשים ב- azithromycin. החוקרים מסבירים זאת בכך שהסיכון המוגבר בהשוואה לאוכלוסיה שלא טופלה באנטיביוטיקה הוא בשל הסיכון המוגבר למוות ממחלות לב וכלי דם קשור לדלקת או זיהום חריף, מאשר לשימוש ב- azithromycin. לדבריהם, פניצילין V נפוצה מאוד בשימוש ללא היסטוריה של העלאת הסיכון הלבבי, ולעומת זאת ידוע כי זיהומים מסוימים קשורים לעליה בסיכון לתמותה ממחלות לב וכלי דם.

לכתבה במדסקייפ

לתקציר המחקר  

N Engl J Med 2013; 368:1704-1712

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה