צריכה גבוהה של אשלגן עשויה לסייע במניעה ובקרה של יתר לחץ דם ושבץ (BMJ)

סקירה נרחבת חדשה שפורסמה השבוע ב- BMJ מעלה כי צריכה גבוהה של אשלגן עשויה להועיל במניעת ובקרה של יתר לחץ דם והגנה מפני שבץ.

כדי לבחון את ההשפעה של צריכת אשלגן ערכו החוקרים סקירה סיסטמטית של הספרות הקיימת ושל המטא-אנליזות .המידע נאסף ממחקרים מבוקרים, ממדליין, ממרשם קוקרן ומאגרי מידע נוספים. בסקירה נכללו מחקרים שהיו מבוקרים ואקראים ומחקרי עוקבה שדיווחו על ההשפעה של צריכת אשלגן על לחץ דם, תפקוד הריאות, השומנים בדם, ריכוזי הקטכולאמינים, התמותה מכל סיבה, מחלות לב וכלי דם, שבץ ומחלת לב כלילית. המחקרים הפוטנציאלים נבדקו היטב והחוקרים סיכמו מתוכם את המאפיינים העיקריים ואת הממצאים. כשהתאפשר, נערכו מטא-אנליזות כדי להעריך מה היתה ההשפעה (כלומר, השינוי הממוצע בסיכון היחסי עם רווח סמך (confidence interval ) של 95% ) של צריכה גבוהה של אשלגן.

על בסיס הנתונים מ- 22 המחקרים המבוקרים ( בהם נכללו כ-1600 משתתפים) ו-11 מחקרי העוקבה (בהם כמעט למעלה מ-127 אלף משתתפים), צריכה גבוהה של אשלגן הורידה את לחץ הדם הסיסטולי ב-3.49 מ”מ כספית ואת לחץ הדם הדיאסטולי ב-1.96 מ”מ כספית, וזאת באנשים שסבלו מיתר לחץ דם אך לא במבוגרים ללא יתר לחץ דם. לחץ הדם הסיסטולי ירד ב-7.16 מ”מ כספית כאשר צריכת האשלגן הגבוהה עמדה על 90-120 ממו”ל/ליום. צריכה גבוהה של אשלגן לא גרמה לתופעות לוואי משמעותיות בתפקוד הכליות, ברמות השומנים בדם או בריכוזי הקטכולאמינים במבוגרים.

החוקרים מצאו קשר הפוך בין רמות צריכת האשלגן והסיכון לאירוע שבץ. קשר בין צריכת האשלגן לבין שיעור מחלות הלב וכלי הדם או מחלת לב כלילית לא היה בעל משמעות סטטיסטית. במחקרים שנערכו בילדים , שלושה מהם כמו גם מחקר עוקבה מצאו כי צריכה גבוהה של אשלגן הורידה את לחץ הדם הסיסטולי במידה מסוימת אך חסרת משמעות סטטיסטית.

החוקרים מסכמים כי על סמך המחקרים שסקרו נראה כי צריכה גבוהה של אשלגן מורידה את לחץ הדם באנשים הסובלים מיתר לחץ דם ללא השפעות לוואי על ריכוז השומנים בדם, על ריכוזי הקטכול אמינים או על תפקוד הכליות במבוגרים. צריכת רמות גבוהות יותר של אשלגן נקשרה עם ירידה בסיכון (של 24%) לאירועי שבץ. נראה אם כן כי צריכה גבוהה של אשלגן עשויה להועיל במניעה ובקרה של יתר לחץ דם והגנה מפני שבץ.

לתקציר המחקר

 British Medical Journal  , 2013

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה