האם דיאטה עתירת-סיבים מגנה מפני אירועים מוחיים? (Stroke)

מתוצאות מטה-אנליזה חדשה שפורסמו בכתב העת Stroke עולה כי הגדלת כמות הסיבים בדיאטה עשויה להפחית את הסיכון לאירועים מוחיים. החוקרים מצאו כי לאורך הטווח של הצריכה התקינה של סיבים, עם כל תוספת שבעה גרם ליום, חלה ירידה של כ-7% בסיכון לאירועים מוחיים.

מחקרים קודמים מצאו כי סיבים בתזונה עשויים לסייע בהפחתת גורמי סיכון לאירועים מוחיים, כולל לחץ דם גבוה ורמות LDL מוגברות. החוקרים בחנו את הנתונים משמונה מחקרי עוקבה מארצות הברית, אירופה, אוסטרליה ויפן, שפורסמו בין השנים 1990-2012, עם למעלה מ-200,000 משתתפים. משך המעקב נע בין 8-19 שנים, ומספר המקרים נע בין 95 אירועים מוחיים פטאליים ל-2,781 אירועים מוחיים.

החוקרים זיהו קשר הפוך בין סך צריכת הסיבים בתזונה ובין הסיכון לאירועים מוחיים (אירועים המורגיים ואיסכמיים). הסיכון היחסי עם כל עליה של שבעה גרם ליום עמד על 0.93, עם עדות מסוימת להטרוגניות בין המחקרים.

ארבעה מחקרים דיווחו על הסיכון לאירועים מוחיים והחוקרים זיהו השפעה מגנה לסך צריכת הסיבים בתזונה הן בנשים יפניות (יחס סיכון של 0.73) והן בגברים שבדים (יחס סיכון של 0.69). במחקר Nurses’ Health Study, הערכת הסיכון עמדה על פחות מ-1, אך רווח בר-סמך היה רחב, עדות לאי-ודאות באשר לתפקיד של סיבים בקבוצה זו. לא נמצא קשר במדגם גברים מעשנים.

שלושה מחקרים דיווחו על אירועים מוחיים המורגיים, עם עדות להשפעה מגנה שתועדה במחקר אחד לאירוע מוחי המורגי תוך-מוחי בנשים יפניות.

הקשר בין צריכת סיבים בתזונה היה ליניארי, כך שאפילו עליה קטנה בצריכה עשויה להשפיע על הסיכון ארוך הטווח לאירועים מוחיים.

החוקרים לא מצאו קשר בין סיבים מסיסים ובין הסיכון לאירועים מוחיים ולא היו ברשותם מספיק נתונים בנוגע לסיבים לא-מסיסים בכדי להסיק מסקנות חד-משמעיות.

Stroke. Published online March 28, 2013

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה