השוואת היכולות של רופאים ואחיות בטיפול במחלות פשוטות ברפואה ראשונית (J Adv Nurs)

אחיות מנוסות ורופאי משפחה דומים בכישוריהם בטיפול ראשוני לסוגיות רפואיות נפוצות, כך עולה ממחקר חדש מספרד, שתוצאותיו פורסמו בכתב העת Journal of Advanced Nursing.

במחקר שכלל 1,461 חולים מבוגרים שטופלו באותו יום ב-38 מרפאות בברצלונה, החוקרים מצאו כי אחיות הצליחו לטפל בהצלחה ב-86.3% מהמקרים שנבחרו באקראי. שיעור דומה תועד בקרב חולים שטופלו ע”י רופאי המשפחה (יחס סיכויים של 1.10), לאחר תקנון לנתוני החולים האינדיבידואליים.

במרבית המקרים (72.14%), אחיות לא נדרשו להתייעצות עם רופא המשפחה. אחיות הצליחו מאוד בטיפול במקרים של כוויות (100%), פציעות (94.29%) ושלשולים חדים (90.70%).

אחיות נטו יותר להפנות מקרים שדרשו בדיקה גופנית מורכבת לרופא המשפחה, כולל מקרים שכללו כאבי גב תחתון (17.5%), תסמינים חדים בדרכי הנשימה העליונות (16.09%) ואי-נוחות במתן שתן (15.56%).

לאחיות שהשתתפו במחקר הייתה גישה ליישומים אלקטרוניים עם הנחיות לטיפול ככלי המסייע בתהליך קבלת ההחלטות. הן לא טיפלו במשתמשי סמים; נשים הרות או מניקות; חולים עם מצבים רפואיים חמורים או היסטוריה של מצבים אלו; חולים שאושפזו במהלך 15 הימים האחרונים וחולים שנטלו נוגדי-קרישה פומיים, ליתיום, או מעכבי MAO.

למרות שמהמחקר עולה כי אחיות בילו זמן כפול עם החולים בהשוואה לרופא המשפחה (ממוצע של 6 דקות לעומת 3 דקות) וחילקו מרשמים לטיפול בתדירות נמוכה יותר (65.1% לעומת 84.8%), ייתכן כי הממצאים הושפעו מכך שהרופאים השתמשו ביישומים השומרים על זמנם לאחר הביקורים ומגבלות במתן מרשמים לטיפול.

ההתייחסות הכוללת לטיפול מצד אחיות הייתה חיובית. משיחות טלפון שנערכו מאוחר יותר עלה כי החולים דיווחו על שיפור דומה, בין אם טופלו ע”י אחות או ע”י רופא משפחה (93.1% לעומת 91.4%), עם סבירות דומה לבקשה לביקור נוסף או פניה לחדר מיון (12.7% לעומת 12.3% ו-2.0% לעומת 2.0%, בהתאמה).

יתרה מזאת, עם טיפול ע”י אחות, ולא רופא משפחה, תועד סיכוי גבוה יותר כי החולה יעדיף להיבדק ע”י אחות בשל אותה סיבה (20.9% לעומת 13.9%).

החוקרים כותבים כי העובדה שאחיות מצליחות לטפל בהצלחה בסיבות מסוימות בגינן פונים חולים להערכה רפואית, עם דרגת בטחון דומה לזו של רופא המשפחה, עשויה לאפשר ניהול טוב ויעיל יותר של הדרישה לטיפול. הם מציינים כי ביקורים דחופים, הדורשים הערכה רפואית באותו יום, דורשים כ-50% מזמנו של רופא המשפחה, למרות שלרוב מדובר במצבים פשוטים, החולפים לבדם.

J Adv Nurs. Published online March 21, 2013

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה