קרדיולוגיה

מה מקומו של אספירין כטיפול למניעת תסחיף פקיקי ורידי במטופלים העוברים ניתוחים אורתופדיים ? (The Annals of Pharmacotherapy)

סיכום המחקר באדיבות סטארגומים www.stargumim.co.il .

ע”פ ההנחיות המשותפות המעודכנות של האקדמיה האמריקאית למנתחים אורתופדים והקולג’ לרופאי חזה לאספירין יש מקום כטיפול מניעתי (ביחד עם מכשירי דחיסה)  למניעת תסחיף פקיקי ורידי במטופלים העוברים החלפת מפרק ברך אלקטיבית או שיש להם התווית נגד לטיפולים נוגדי קרישה.

ברקע למאמר מציינים המחברים כי האקדמיה האמריקאית למנתחים אורטופדיים (AAOS) והקולג’ האמריקני של רופאי בית החזה (ACCP) פיתחו שניהם הנחיות המבוססות על עדויות למניעת תסחיף פקיקי וורידי (VTE) בקרב מטופלים בסיכון גבוה העוברים ניתוח אורתופדי. שינויים שנערכו לאחרונה במסמכים אלו הביאו להסכמה שיש לכלול אספירין כאפשרות קבילה למניעת VTE באוכלוסית מטופלים זו.

מטרת הסמך הייתה להעריך את הלימות האספירין במניעת VTE בקרב מטופלים בסיכון גבוה שעוברים ניתוח אורטופדי.

מקורות נתונים: נערכה השוואה בין ההנחיות שפורסמו על ידי AAOS בשנת 2011 ועל ידי ACCP בשנת 2012 בנוגע להמלצות לגבי השימוש באספירין למניעת VTE . חיפוש בספרות נערך אף הוא על מנת לאתר ניסויים קליניים שהעריכו שימוש באספירין למניעת VTE באוכלוסיית מטופלים זו. מונחי החיפוש כללו את מונחי ה-MeSH תסחיף פקיקי וורידי ;  פקקת ורידים; תסחיף ריאתי; אספירין; ארתרופלסטי; החלפה, ברך; ארתרופלסטי, החלפה, מפרק הירך; ושברים/ניתוח במפרק הירך.

בחירת המחקר והפקת נתונים: נכלל כל מחקר שהעריך אספירין, אפילו בשילוב עם שיטת מניעה אחרת (כגון מכשירי דחיסה פנאומטיים), ואשר פורסם במהלך שנת 1985 או מאוחר יותר.

מיזוג הנתונים: ניסויים מבוקרים אקראיים, מטה-תחקיריים וסקירות רטרוספקטיביות רחבות היקף אחרות לא הצליחו להגיע באופן עקבי למסקנות דומות בנוגע ליעילות ולבטיחות של אספירין כאופציה למניעת VTE בקרב מטופלים שעוברים החלפת מפרק הברך (TKA) , החלפת מפרק הירך THA) ) או ניתוח שבר באגן (HFS) . חילוקי דעות לגבי התאמתם של סמנים תחליפיים של בטיחות ויעילות הביאו לכך שקיימות המלצות שונות מטעם ACCP ו- AAOS . הוויכוח העיקרי נסב סביבי התאמתה של פקקת וורידים עמוקה כסמן תחליפי של תוצאות חמורות יותר כגון תסחיף ריאתי.

מסקנות: בשינוים שנערכו לאחרונה בהמלצות של ACCP וגם של AAOS יש הסכמה על האפשרות להשתמש באספירין כטיפול מניעתי תרופתי  כנגד VTE . המדדים הנוכחיים של הפרוייקט  לשיפור הטיפול הניתוחי אינו כולל אספירין כאופציה יחידה מתאימה למניעת VTE , אולם בקרב מטופלים שעוברים ניתוח TKA אלקטיבי או שיש להם התווית-נגד לשימוש במניעה פרמקולוגית ועוברים THA או HFS , אספירין בשילוב עם מכשירי דחיסה כחלק מגישה מולטי-מודלית יענה על מדדים אלו. הנתונים אינם תומכים בהשערה שקיימת סבירות נמוכה יותר שאספירין יגרום לאירועי דימום חריגים לעומת נוגדי קרישה חזקים יותר.

The Annals of Pharmacotherapy. 2013;47(1):63-74. 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה