האם למין הרופא השפעה על שיעורי התמותה של המטופלים? (J Am Board Fam Med)

מין הרופא המטפל אינו משפיע על השימוש בשירותי רפואה מצד המטופלים או על שיעורי התמותה של המטופלים, כך לפי מחקר פרוספקטיבי חדש שפורסם במהדורת מרץ-אפריל של כתב העת Journal of the American Board of Family Medicine.

החוקרים מציינים כי מחקרים קודמים זיהו הבדלים בשיטת הטיפול על-רקע מין הרופא, העשויים להשפיע על תוצאות הטיפול בחולים ועל השימוש בשירותים רפואיים. לדוגמא, רופאות באופן עקבי נקטו בגישת תקשורת הממוקדת יותר בחולה, עם הקדשת זמן רב יותר למרכיבים דוגמת ייעוץ פסיכו-סוציאלי, מערכות יחסים ומתן עידוד והרגעה. מחקרים אחרים מצאו כי רופאות נטו יותר מרופאים לספק שירותים מונעים מסוימים להפחתת תחלואה ותמותה לנשים (משטחי PAP, בדיקות ממוגרפיה).

במחקר הנוכחי בחנו החוקרים את הקשר בין מין הרופא ובין השימוש בשירותים רפואיים במהלך שנה אחת, עלויות ההוצאות הרפואיות, מתן מרשם לטיפול תרופתי ומספר הביקורים למרפאה. הם בחנו נתונים משנת 2002 עד שנת 2008 אודות מבוגרים בגילאי 18 שנים ומעלה, שדיווחו כי היו תחת טיפול של רופא מטפל קבוע ולקחו חלק בסקר במשך שנתיים.

מבין כ-21,000 משתתפים שנכללו בסקירה, מאפייני הרופא המטפל, כולל מין הרופא (יחס סיכון מתוקן של 0.94, P=0.76) והרקע האתני (לבנים לא-היספאנים, יחס סיכון מתוקן של 0.86, p=0.39), לא נקשרו עם שיעורי התמותה מכל-סיבה.

החוקרים ערכו גם ניתוח סטטיסטי בעזרת מספר משתנים, כולל גיל, מין, רקע אתני והכנסה משפחתית ומצאו כי אין קשר בין מין הרופא המטפל ובין סך ההוצאות הרפואיות, מרשמים לטיפול תרופתי, פניות לחדרי מיון או שימוש במשאבים בבתי חולים.

חולים תחת טיפול של רופאה קבועה נטו להיות צעירים יותר (יחס סיכויים מתוקן של 0.90, p<0.001), ממין נקבה (יחס סיכויים מתוקן של 2.48, p<0.001) והתגוררו באזורים עירוניים (יחס סיכויים מתוקן של 1.43, p<0.001).

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאים אלו מציעים כי מין הרופא המטפל אינו גורם משמעותי המשפיע על השימוש בשירותים רפואיים או על שיעורי התמותה של המטופלים.

J Am Board Fam Med. 2013;26:138-148

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה