קרדיולוגיה

טיפול משולש משולב בלחץ דם עם ARB , CCB ומשתנים משיג הפחתה אפקטיבית יותר בערכי ל”ד ללא עליה בסיכון לתופעות לוואי (J Clin Hypertens )

ע”פ מחקר חדש מה-J Clin Hypertens

טיפול משולש ביתר לחץ דם (יל”ד) הכולל ARB , CCB ומשתן משיג הפחתה גדולה יותר בלחץ דם משילוב דואלי , וזאת ללא עליה בסיכון לתופעות לוואי.

המחברים מסבירים ברקע כי מטופלים היפרטנסיביים רבים זקוקים ליותר מ-2 תרופות בכדי להשיג את רמות המטרה של ערכי לחץ הדם שלהם. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לסקור ולנתח מחקרים קלינים שבוצעו על טיפולי קומבינציה כפולים או משולשים שכללו תרופות מקבוצת ה-ARB , מקבוצת חוסמי הסידן (CCB) ומשתנים. החוקרים סקרו באופן שיטתי מחקרים מ-1990 עד 2012 וריכזו הנתונים תוך שימוש במודלים בעלי אפקט רנדומלי. מבין 224 מחקרים שנסקרו, 7563 מטופלים מ-11 מחקרים נכללו באנליזה.

נמצא שטיפול משולש שכלל ARBs (של olmesartan או   valsartan (דיובאן) , CCB (אמלודיפין) ומשתנים (הידרוכלורתיאזידים) בכל מינון שהוא סיפק ירידה גדולה יותר של ערכי לחץ במדידה במרפאה ובניטור בהולטר 24 שעות, מאשר כל שילוב דואלי של מרכיבים אלה, וזאת עם מובהקות סטטיסטית בולטת של p<0.0001 .

יותר מטופלים (פי 2.16, P<0.0001) באופן מובהק השיגו יעדי לחץ דם עם הטיפול המשולש בהשוואה לדואלי.

עם זאת, הטיפול המשולב המשולש לא העלה את הסיכון לתופעות לוואי (p=0.426). הטיפול המשולש בכל מינון הפחית את רמות לחץ הדם בצורה יותר אפקטיבי מאשר כל שילוב דואלי של אותן מולקולות, ללא עליה ראוייה לציון של תופעות לוואי.

המחברים ממליצים לערוך מחקרים פרוספקטיביים נוספים בכדי להעריך את הבטיחות של טיפול משולב משולש, בעיקר של קומבינציות עם מינונים קבועים בטבליה אחת.

J Clin Hypertens (Greenwich). 2013 Mar;15(3):193-200. doi

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה