האם אספירין מפחית את הסיכון למלנומה? (Cancer)

במאמר שפורסם בכתב העת Cancer מדווחים חוקרים כי ממחקר חדש עולה כי טיפול באספירין מלווה בסיכון מופחת להתפתחות מלנומה, כאשר בנשים לאחר-מנופאוזה שנטלו אספירין על-בסיס קבוע נרשמה ירידה בסיכון למלנומה, וככל שהטיפול היה ממושך יותר, כך הסיכון היה נמוך יותר.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי הטיפול באספירין ותכשירים אחרים ממשפחת NSAID (Nonsteroidal Anti-Inflammatory Drugs) לווה בסיכון מופחת למגוון ממאירויות, כולל סרטן קיבה, סרטן מעי גס ורקטום וסרטן שד. ממצאי המחקר עולים בקנה אחד עם מחקרים אחרים שמצאו כי הסיכון המופחת לממאירות עם אספירין נובע מהתכונות נוגדות הדלקת של הטיפול.

מדגם WHI כלל כ-93,000 נשים לאחר-מנופאוזה, בגילאי 50-79 שנים, בין השנים 1993-1998 ב-40 מרכזים בארצות הברית.

מאחר שרק שבע נשים לא-לבנות פיתחו מלנומה במהלך תקופת המעקב, החוקרים התמקדו רק בנשים לבנות (קרוב ל-60,000 נשים) להערכת הקשר בין הסיכון למלנומה ונטילת אספירין. הם ביקשו לבחון נשים לבנות מאחר וכמות קטנה יותר של פיגמנט עורי מהווה גורם סיכון למלנומה.

הנשים סווגו לשלוש קבוצות: נשים שלא דיווחו על נטילת NSAID בתחילת המחקר (כ-35,000 נשים), נשים שנטלו אספירין ו-NSAID (כ-15,000 נשים) ונשים שנטלו NSAID בלבד (כ-9,000 נשים).

במהלך חציון מעקב של 12 שנים, תועדו 548 מקרים חדשים של מלנומה. בנשים שנטלו ASA נרשמה ירידה של 21% בסיכון למלנומה, בהשוואה לאלו שלא קיבלו את הטיפול התרופתי (יחס סיכון של 0.79). באופן ספציפי, תועדו 115 מקרים של מלנומה בקבוצת המטופלים ב-ASA ו-NSAID (0.76%), 89 מקרים בקבוצת הטיפול ב-NSAID בלבד (0.97%) ו-33 מקרים באלו שלא נטלו NSAID (0.97%).

החוקרים מצאו כי ההשפעה המגנה של אספירין הביאה להארכת משך הטיפול התרופתי.

הם זיהו ירידה של 11% בסיכון לאחר שנה אחת, ירידה של 22% בסיכון לאחר 1-4 שנים וירידה של 30% לאחר חמש שנים ומעלה (יחס סיכון של 0.70). מנגד, לא חלה ירידה בסיכון למלנומה בנשים שנטלו רק NSAID, בהשוואה לאלו שלא נטלו כלל NSAID (יחס סיכון של 1.05).

מדובר במחקר הגדול ביותר עד כה, עם כ-60,000 נשים, לזיהוי דרכים למניעת מלנומה. ממצאי המחקר תומכים במתן אספירין למניעת מלנומה והממצאים תומכים במחקר קליני שיבחן ישירות אם אספירין עשוי לשמש למניעה.

Cancer. Published online March 11, 2013

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה