מה בין בשר מעובד ובין תמותה עקב מחלות לב וכלי דם? (BMC Med)

בייקון, נקניקיות וחזיר היו האחראיים העיקריים לקשר שתועד במחקר חדש בין צריכת בשר ובין המחלות הנפוצות ביותר בעולם. במאמר שפורסם בכתב העת BMC Medicine מדווחים החוקרים כי באחד המחקרים הגדולים ביותר עד כה להערכת הנושא, צריכה רבה של בשר מעובד ע”י מבוגרים בגיל העמידה לוותה בעליה של כמעט פי שתיים בסיכון לתמותה מכל-סיבה במהלך תקופה ממוצעת של 12 שנים.

הסיכון לתמותה קרדיווסקולארית עלה בלמעלה מ-70% במשתתפים שאכלו למעלה מ-160 גרם ליום, בהשוואה לאלו שצרכו 10-19.9 גרם ליום. הסיכון לתמותה עקב מחלות ממאירות היה גם הא גבוה יותר ב-43% בקרב אלו שצרכו כמות רבה של בשר מעובד.

הנתונים מבוססים על מחקר EPIC (European Prospective Investigation into Cancer and Nutrition), שכלל 10 מדינות וכחצי מיליון גברים ונשים.

החוקרים מציינים כי למרות שיש סממנים לעליה בשיעורי התמותה עם הצריכה הרבה ביותר של בשר אדום בכלל, הסיכון לבשר אדום יה נמוך יותר בהשוואה לבשר מעובד ואיבד מובהקות סטטיסטית לאחר איסוף טעויות מדידה. עם אותו תקנון ותיקונים, זוהה קשר בין צריכת בשר מעובד ובין עליה של 18% בסיכון לתמותה מכל-סיבה.

לדברי החוקרים, בשר מעובד מכיל יותר שומן רווי מבשר לא-מעובד, כמו גם כולסטרול ותוספים. מאמינים כי חלק מאלו הם גורמים קרצינוגניים או גורמים המקדימים תהליכי התפתחות מחלות ממאירות. גורם נוסף הוא תכולת המלח במוצרי בשר מעובדים, הקשורה עם יתר לחץ דם, שהוא גורם סיכון למחלות לב וכלי דם.

הם מוסיפים עוד כי צריכה רבה של בשר מעובד לרוב פוסעת יד ביד עם הרגלים לא-בריאים אחרים, כולל עישון, פעילות גופנית מעטה וצריכת פירות וירקות מעטה.

החוקרים כותבים כי המסר העיקרי לדעתם הוא כי ניתן לאכול מוצרי בשר, אך יש להגביל את צריכת הבשר המעובד.

BMC Med 2013;

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה