הפחתת לחץ דם בחולים עם דימום תוך-מוחי אינה פוגעת בזרימת הדם המוחית (Stroke)

מוח גירוי חשמלי

הפחתה חדה של לחץ הדם לאחר דימום תוך-מוחי אינה מפחיתה את זרימת הדם המוחית באזור מסביב להמטומה, כך מדווחים חוקרים מקנדה במאמר שפורסם בכתב העת Stroke.

מהנתונים עולה כי הפחתה חדה של לחץ הדם אינה מעלה את הסיכון לאיסכמיה מוחית בחולים עם דימום תוך-מוחי. מחקר קודם מצא קשר בין עליה חדה בלחץ הדם ובין תמותה מוקדמת ותוצאות קליניות גרועות בחולים עם דימום תוך-מוחי, העשויים לנבוע מהתפשטות ההמטומה. לכן, טיפול מוקדם בלחץ הדם עשוי להועיל לחולים לאחר דימום תוך-מוחי , והשערה זו נבחנה במחקרים הנערכים בימים אלו.

במסגרת המחקר הנוכחי נכללו 75 חולים עם דימום תוך-מוחי ספונטאני במשך פחות מ-24 שעות ולחץ דם סיסטולי של מעל 150 מ”מ כספית. 39 חולים חולקו באקראי לטיפול תוך-ורידי להורדת לחץ דם, עם יעד של לחץ דם סיסטולי מתחת ל-150 מ”מ כספית; יתר 36 החולים חולקו לטיפול ליעד של מתחת ל-180 מ”מ כספית. החולים עברו בדיקת Computed Tomography Perfusion Imaging שעתיים לאחר ההקצאה האקראית.

לאחר תקנון לנפח ההמטומה בתחילת המחקר והזמן עד להקצאה האקראית, זרימת הדם המוחית לאזור סביב ההמטומה (תוצא הסיום העיקרי) לא הייתה נמוכה משמעותית בהשוואת חולים שטופלו ליעד לחץ דם סיסטולי של מתחת ל-150 מ”מ כספית במקום יעד של מתחת ל-180 מ”מ כספית.

החוקרים לא זיהו קשר בין היקף השינוי בלחץ הדם וזרימת הדם המוחית באזור ההמטומה בשתי הקבוצות.

במחקר הנוכחי, טיפול מוקדם להורדת לחץ דם לא השפיע על זרימת הדם המוחית לאזור ההמטומה ולווה בירידה מתונה בזרימת הדם היחסית להמיספרה באותו צד. התוצאות אינן תומכות בהשערה לפיה קיימת איסכמיה על-רקע טיפול לאזור הסמוך להמטומה.

ממצאי המחקר תומכים בעריכת מחקרים אקראיים להערכת הפחתת לחץ דם לאחר דימום תוך-מוחי.

Stroke 2013

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה