האם תוכנת מחשב להפקת מרשמים מפחיתה את הסיכון לטעויות במרשם? (J Am Med Inform Assoc.)

רוקחת

בבתי חולים בהם מקובל להפיק מרשמים באמצעות מערכת CPOE (Computerized Provider Order Entry), מערכת ממוחשבת להפקת מרשמים, צפויה ירידה בשיעור הטעויות במתן טיפול רפואי בהיקף של 48% עד שנת 2008, כך עולה ממטה-אנליזה חדשה. נתונים אלו מתורגמים למניעה של 17.4 מיליון טעויות בטיפול תרופתי באותה שנה.

לפי הערכות ה-Institute of medicine משנת 2007, החולה הממוצע בבית החולים חשוף לטעות רפואית אחת בכל יום. במסגרת המחקר הם ביקשו לקבוע אם היקף הטעויות בטיפול תרופתי אותן ניתן למנוע עם אימוץ התוכנה להפקת מרשמים. במקום כתיבה ידנית של המרשם, כאשר ניתן לקרוא באופן שגוי את שם התרופה, המערכת הממוחשבת מאפשרת לרופאים לבחור את התרופה והמינון מתפריט נגלל באמצעים אוטומטיים המסמלים אינטראקציות בין-תרופתיות בעלות פוטנציאל לנזק.

החוקרים ערכו מטה-אנליזה של מחקרים שפורסמו להערכת התועלת של מערכת CPOE. הם מדווחים כי הירידה בשיעור הטעויות בטיפול תרופתי עמדה על כ-48%.

באמצעות נתונים מ-American Society of Health System Pharmacists משנת 2006 ו-American Hospital Association Annual Survey לשנת 2007, החוקרים העריכו כי בבתי חולים תועדו כ-1.76 מיליארד הזמנות לטיפול תרופתי בשנת 2008. החוקרים מצאו כי כ-26.1% מההזמנות הללו בטיפול אקוטי בבתי חולים ניתנו באמצעות המערכת הממוחשבת.

מהממצאים עולה כי חלה ירידה של 12.5% בשיעור הטעויות הרפואיות, שיעור המקביל לירידה של 17.4 מיליון טעויות רפואיות עקב טיפול תרופתי במהלך שנה אחת.

במידה ובתי חולים נוספים יאמצו את הטכנולוגיה הממוחשבת, מספר הטעויות הרפואיות הניתנות למניעה צפוי להיות דרמטי יותר. עם זאת, הם מוסיפים כי עדיין לא ברור אם הפחתת הטעויות הרפואיות תביא גם להפחתת הנזק לחולים עקב טיפול תרופתי.

J Am Med Inform Assoc. Published online February 20, 2013

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה