האם לטיפול ב-Glyburide תועלת כנגד אירועים מוחיים? (מתוך כנס International Stroke Conference)

במהלך כנס ה-International Stroke Conference פורסמו תוצאות מחקר GAMES (Glyburide Advantage in Malignant Edema and Stroke), שהצביעו על תועלת אפשרית לטיפול תוך-ורידי ב-Glyburide בחולים עם אירועים מוחיים גדולים.

החוקרים מדווחים כי המחקר בתווית-פתוחה כללה רק עשרה חולים עם אירועים מוחיים גדולים, כאשר בקבוצת ההתערבות שיעורי התמותה עמדו על 10%, זאת בהשוואה לעד 80% בחולים עם אירועים מוחיים בחומרה דומה. יתרה מזאת, רק שני חולים פיתחו בצקת ממארת שדרשה ניתוח דה-קומפרסיה.

החוקרים מאמינים כי זהו הטיפול המרשים ביותר באירועים מוחיים, מאז tPA.

כאמור, מדגם המחקר כלל עשרה חולים עם אירועים מוחיים בנפח גדול, 82 מ”ל ומעלה לפי בדיקת MRI, שהיו בסיכון גבוה מאוד לבצקת ותוצאות שליליות. אלו החולים שלרוב אינם נכללים במחקרים קליניים מאחר והם במצב חמור מדי, ודווקא מסיבה זו בחרו החולים להתמקד בקבוצה זו.

גיל המשתתפים הממוצע עמד על 51 שנים, והחוקרים מסבירים כי לרוב, הבצקת הניכרת ביותר מופיעה בחולים צעירים, לאור העדר אטרופיה מוחית ולכן מרווח להתרחבות הבצקת. החולים נכללו בתוך עשר שעות מהופעת התסמינים (החוקרים מאמינים כי בבני אדם, הבצקת מתחילה 8-14 שעות לאחר האירוע המוחי).

תשעה מהחולים טופלו ב-tPA וכל החולים טופלו ב-Glyburide, עם עירוי רציף במשך 72 שעות.

החוקרים מסבירים כי Glyburide חוסמת את תעלת NC (Ca-ATP), המתבטאת בכל מרכיבי המערכת הנוירווסקולארית . תעלה זו ככל הנראה קשורה בהתפתחות בצקת לאחר איסכמיה.

החוקרים אספו סריקות MRI של החולים לאחר 24, 48 ו-72 שעות; ניטרו בהדיקות אחר רמות הסוכר בדם והעריכו את מדדי Modified Rankin Scale Score להערכת התוצאות התפקודיות.

רק שני חולים פיתחו בצקת ממארת ורק חולה אחד הלך לעולמו לאחר 30 ימים, גבר צעיר עם דיסקציה של עורקי התרדמה ואוטם מוחי, שככל הנראה פיתח אוטם שני. שיעורי התמותה באוכלוסיית החולים הללו עומדים לרוב על 60-80%.

החוקרים מדווחים כי לא תועדו בעיות לבביות או אירועי היפוגליקמיה עם הטיפול במסגרת המחקר, ככל הנראה מאחר שהמינון שנדרש למניעת בצקת (3 מ”ג ליום) הוא נמוך דיו.

רק שני חולים, כולל החולה שהלך לעולמו, עברו ניתוח דה-קומפרסיה לטיפול בבצקת.

באשר לתוצאות התפקודיות, ב-90% מהחולים מדד Modified Rankin Scale Score עמד על 4 נקודות ומטה לאחר 90 ימים,  ב-40% המדד היה נמוך מ-3.

החוקרים מציעים כי ייתכן והתוצאות היו טובות עוד יותר אילו החולים היו מטופלים בתרופה בשלב מוקדם יותר. במסגרת המחקר הטיפול ניתן לאחר 8-9 שעות, וייתכן כי מתן התרופה תוך 30 דקות היה מביא לתוצאות טובות יותר.

International Stroke Conference (ISC) 2013

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה