קרדיולוגיה

אטרקטיביות כלכלית רפואית לטיפול ב–duloxetine (סימבלתה) בכאבי גב כרוניים בקשישים ובמטופלים בסיכון לאירועי CV או GI (מתוך SPINE)

ע”פ אנליזה כלכלית רפואית המתפרסמת לאחרונה ב-SPINE הטיפול ב-duloxetine (סימבלתה) בכאבי גב כרוניים משיג יחס עלות/תועלת סביר לכלל המטופלים, ויחס עלות/תועלת אטרקטיבי עוד יותר עבור אוכלוסיות מבוגרות מעל גיל 65 או כאלה הנמצאים בסיכון קרדיווסקולרי (CV) או גסטרואינטנסיאלי (GI) מוגבר. 

המחברים בנו מודל עלות/תועלת המבוסס על נקודת הראות של השירות הרפואי בקוויבק, תוך שימוש בנתונים מתוך מטה-אנליזות של מחקרים קליניים. מטרת האנליזה הייתה להעריך את העלות/תועלת של דולוקסטין במטופלים עם כאבי גב תחתון כרוניים (CLBP) , בהשוואה לטיפולים תרופתיים הניתנים לאחר טיפול קו ראשון.  

ברקע מציינים המחברים כי סימבלתה קיבלה לאחרונה אינדיקציה ל-CLBP בקנדה. עלות התועלת של סימבלתה ותרופות פומיות אחרת לא הוערכה לפני כן ב-CLBP .

נבנה מודל מרקוב המבוסס על המודל הכלכלי שנבנה עבור בניית ההנחיות הקליניות לאוסטיאוארתריטיס ב-2008 במסגרת ה-NICE הבריטי.

התועלת מטיפולים ספציפיים הוערכה באמצעות מטה-אנליזות של מחקרים קלינים בטיפול ב-CLBP אשר נעשה בהם שימוש ברגרסייה שנבנתה לצורך הערכת התועלת של סימבלמה ב-CLBP על בסיס מידע הקליני.

תופעות לוואי של הטיפולים השונים נלקחו מהמודל של NICE או הוערכו ע”י מטה-אנליזות של מחקרים קלינים באוסטיאוארתריטיס תוך שימוש בטכניקות של סימולציות של שכיחות מקסימלית.

העלויות חושבו בעיקר מתוך מקורות ציבוריים בקוויבק כמו גם מפירסומים בספרות והערכות מומחים. 

הטיפולים שהוערכו במסגרת המודל כללו את  naproxen, amitriptyline, pregabalin, hydromorphone  ו- oxycodone .

בוצעו גם ניתוחים לתתי קבוצות באוכלוסיה ומבחני רגישות הסתברותיים.

האנליזה מצאה שבתסריט הבסיסי נפרוקסן, סלקוקסיב ודולוקסטין היו בטווח של יעילות כלכלית/רפואית מקובלת, כשנפרוקסן הייתה התרופה הזולה יותר מבחינת יחס עלות/תועלת, סלקוקסיב עם תוספת עלות לשנת חיים מתואמת איכות חיים (QALY) של 19,881 $ , ודולוקסטין עם יחס של 43,437 $ . הטיפולים האחרים הפגינו דומיננטיות.

גורמי מפתח שהשפיעו על האנליזה כללו תופעות לוואי קרדיווסקולריות וגסטרואינטנסיאליות ושימוש ב-PPI .

בניתוח לפי תתי קבוצות יחס העלות ל-QALY של דולוקסטין השתפר ל-21,567 $ לאוכלוסיה מעל גיל 65 , ול-18,726 $ עבור אוכלוסיה הנמצאת בסיכון קרדיווסקולרי וגסטרואינטנסיאלי גבוה.

החוקרים מסכמים כי יחס העלות/תועלת של דולוקסטין כטיפול בכאבי גב תחתון נמצא בטווח המקובל והסביר לכלל האוכלוסיה, אך האטרקטיביות גדולה עוד יותר כאשר מדובר במטופלים מבוגרים או הנמצאים בסיכון קרדיווסקולרי או גסטרואינטנסיאלי גבוה.

  Spine (Phila Pa 1976). 2012 Dec 17

הערת המערכת: משמעות האנליזה היא שדולוקסטין עשוייה להיות חלופה מתאימה לטיפול בכאבי גב כרוניים בעיקר במטופלים הנמצאים בסיכון לפתח את תופעות הלוואי המוכרות של ה-NSAIDS המאפיינות בעיקר אוכלוסיה מבוגרת, חולי לב ומחלות בדרכי העיכול. לאור הקשר הידוע בין כאבים כרוניים לדכאון ייתכן שהאטרקטיביות (שלא נבחנה באנליזה זו) הקלינית והכלכלית  של דולוקסטין עשוייה להיות אף גבוהה יותר באוכלוסיות עם כאבי גב כרוניים הסובלים גם מדכאון.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה