הפתעה ! כולסטרול גבוה בקשישים דווקא קשור לתוחלת חיים ארוכה יותר (בי”ח בילינסון)

כולסטרול עורק

מקור: דוברות בי”ח בלינסון

מחקר שנערך בראשותו של ד”ר אברהם וייס, סגן מנהל המחלקה הגריאטרית בבילינסון, בדק האם יש קשר בין רמת הכולסטרול של קשישים מאושפזים לבין תוחלת חייהם.

לאור ממצאי מחקר נוסף בו נמצא כי, קשישים עם עודף משקל, שרדו יותר מכיוון שהיו להם מאגרי אנרגיה שסייעו להם להתמודד במצבי דחק, הוחלט לבדוק את סוגיית הכולסטרול הגבוה בקשישים מתוך הנחה שיתכן כי גם הקשר ה’מסורתי’ בין רמות כולסטרול גבוהות ותמותה הנכון ביחס לאנשים בגיל הביניים, אינו בהכרח נכון בקשישים.

במשך 5 שנים נבדקו כ- 500 קשישים מאושפזים בגיל ממוצע של 82 שנים שתפקדו באופן עצמאי במחלקה הגריאטרית. באמצעות בדיקת דם נבדקה רמת הכולסטרול ורמת החלבון (אלבומין) בעת האשפוז. צירוף המדדים יכול לשקף מצב תזונתי תקין. בנוסף, האחיות דיווחו על תפקודם של הנבדקים בתחומים של: עצמאות תפקודית, חיוניות כללית, עלייה ו/או ירידה במשקל ורמת התקשורת.

משתתפי המחקר לא טופלו לפני ובמהלך המחקר בתרופות להורדת הכולסטרול (הואיל ואלה לא היו עדיין בשימוש נרחב), ולכן ניתן היה לאמוד במדויק את השפעותיו של רמת הכולסטרול בדם על בריאותם ובהמשך – גם על שרידותם של הנבדקים.

רמת כולסטרול גבוהה ידועה כגורם סיכון בריאותי לתחלואה ותמותה בעיקר בגין טרשת עורקים  הגורמת למחלות לב, ולמחלות כלי דם עם פגיעות מוחיות, כליתיות, בגפיים ובאברים נוספים, בעיקר בגילאי הבינים, כאמור (64-35).

ממצאי המחקר הפתיעו כיוון שמסתבר שבקשישים הממצאים מראים אחרת:

ככל שרמת הכולסטרול הייתה גבוהה יותר בדמם של הקשישים, כך האריכו ימים יותר מעמיתיהם עם רמות כולסטרול נמוכות או אף תקינות ביחס לנורמה המקובלת!

ד”ר אבי וייס… :” ממצאי המחקר מפתיעים, אנו משערים כי ברמה מסוימת של כולסטרול, מעל הרמה התקנית המקובלת (200 מ”ג% בדם) ישנו, אצל חלק מן הקשישים, במקטע הכולסטרול המוכר כ”כולסטרול הרע” מעין “כולסטרול צף”. זהו כולסטרול המסייע להגנה מפני הסתיידות העורקים, בקרב קשישים המאריכים ימים. הסבר חלופי נוגע למצב התזונתי. הן רמת הכולסטרול והן רמת האלבומין ידועים כמדדים תזונתיים טובים בכלל  וגם בקשישים. העובדה שבקרב הקשישים ששרדו זמן רב יותר במשך תקופת המעקב,  הן רמות האלבומין והן רמות הכולסטרול היו גבוהות יותר מרמזת על כך שהמצב התזונתי ואף הבריאותי-רפואי היו טובים ומשופרים יותר בקרב השורדים. כך יכולים היו להתמודד ביתר הצלחה עם מצבי חולי ודחק “.

לדברי ד”ר וייס הכולסטרול ה”רע” הוא לא בהכרח כזה, כיוון שיכול, אצל מקצת מן הקשישים, לסייע במניעת הסתיידות העורקים. בנוסף, בעת מצבים של חולי ומצוקה, הגוף מנצל אנרגיה זמינה, היכולה אז לסייע לו. ייתכן, שבמצב בו קיימת רמת כולסטרול, הגבוהה במעט מן הנורמה המקובלת, יהיה צורך לשקול שיקולים מעמיקים יותר ביחס לטיפול. ממחקר זה לא ניתן להסיק האם טיפול להורדת רמת הכולסטרול בקשישים אינו עוזר להם או אף מיותר. הדבר מחייב, כמובן, מחקרים נוספים, רחבי היקף, באוכלוסיה זו.

הערת המערכת: המימצא מעניין אבל נראה שיהיה זה מוקדם מידי להסיק מסקנות אופרטיביות באשר להפסקת או מניעת טיפול בחולים קשישים עם LDL גבוה, ויש ודאי מקום למחקר התערבותי שישווה בין מתן טיפול להמנעות מטיפול או פלצבו באוכלוסיה זו.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • שבירת מיתוסים עם פרופ' רז: מניעת השמנה בילדים ובמבוגרים

    שבירת מיתוסים עם פרופ' רז: מניעת השמנה בילדים ובמבוגרים

    שלום וברוכים הבאים לפרק נוסף של “שבירת מיתוסים”. היום נדבר על נושא חשוב ביותר – השמנה בילדים ובמבוגרים. פרופסור רז דן בשאלה מדוע השמנה בילדים רק ממשיכה לעלות, נדון בסיבה שהטיפול במגפת ההשמנה נכשל ומתי שומן עודף הוא דווקא יתרון. הצטרפו אלינו לפרק חשוב, מלמד ומלא בתובנות! בואו נתחיל! בחסות בלתי תלויה של חברת נובונורדיסק

  • רמות HDL גבוהות מלוות בסיכון מוגבר למחלת כליות בחולים עם סוכרת מסוג 2 (Sci Rep)

    רמות HDL גבוהות מלוות בסיכון מוגבר למחלת כליות בחולים עם סוכרת מסוג 2 (Sci Rep)

    רמות נמוכות מאוד או גבוהות מאוד של HDL (או High-Density Lipoprotein) מלוות בסיכון מוגבר למחלת כליות בנשים עם סוכרת מסוג 2, אם כי לא תועד קשר דומה בגברים, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Scientific Reports. החוקרים כותבים כי מחקרים קודמים הצביעו על קשר הדוק בין רמות HDL נמוכות ובין הסיכון למחלת כליות משנית […]

  • תופעות לוואי פסיכיאטריות הקשורות לתרופות מקבוצת GLP-1 Receptor Agonists (מתוך International Journal of Clinical Pharmacy)

    תופעות לוואי פסיכיאטריות הקשורות לתרופות מקבוצת GLP-1 Receptor Agonists (מתוך International Journal of Clinical Pharmacy)

    מגזין הג'ורנאל קלאב המשולב מס' 2: אגוניסטים לקולטן פפטיד 1 דמוי גלוּקָגון (GLP-1 Receptor Agonists) התבלטו בִּזכות יכולתם לווסת את רמות הסוכר בדם ובמקביל לגרום לירידה במשקל. לצד היתרונות הטיפוליים, הועלו חששות לגבי תופעות לוואי פסיכיאטריות אפשריות הקשורות לתרופות אלה. סקירה זו International Journal of Clinical Pharmacy בוחנת את הנושא.

  • מניעת נפילות בקרב קשישים (JAMA, CME)

    מניעת נפילות בקרב קשישים (JAMA, CME)

    מגזין הג'ורנאל קלאב המשולב מס' 2: הנחיות למניעת נפילות בקרב קשישים שפורסמו ב-JAMA מתארות שיטות עבודה מומלצות להערכת סיכון לנפילה ולהתערבויות מעשיות, בתפקוד חושי, קוגניטיבי ואוטונומי בבעיות רפואיות פעילוֹת, בתרופות, בסיכונים סביבתיים ובפעילויות יומיומיות.

  • טיפול בסטטינים במינון גבוה לאחר אירוע מוחי קל מלווה בסיכון מוגבר לדימומים (J Am Heart Assoc)

    טיפול בסטטינים במינון גבוה לאחר אירוע מוחי קל מלווה בסיכון מוגבר לדימומים (J Am Heart Assoc)

    התחלת טיפול בסטטין בעצימות גבוהה במהלך השלב האקוטי של אירוע מוחי מינורי, שאינו ממקור לבבי, עשויה להביא לעליה בסיכון לדימום, כך עולה מתוצאות מחקר חדש מסין שפורסמו בכתב העת Journal of the American Heart Association. הנחיות ה-AHA/ASA משנת 2021 המליצו על טיפול בסטטין בעצימות-גבוהה בחולים בסיכון גבוה למחלה קרדיווסקולארית טרשתית. עם זאת, מספר מחקרים אקראיים […]

  • ההיבטים החשובים בסוכרת בגיל השלישי; היפוגליקמיה (1)

    ההיבטים החשובים בסוכרת בגיל השלישי; היפוגליקמיה (1)

    לפניכם מפגש ראשון מתוך סדרת מפגשים מטעם האיגוד הגריאטרי בנושא הטיפול במטופל הסוכרתי בגיל השלישי. בכל פרק מתייחסות ד”ר דבי שפירא וד”ר ליאת ברזילי־יוסף לנושא מעשי וחשוב לעבודה היומיומית עם מטופלים אלו, בעזרת דיון במקרים, הצגת מחקרים קליניים והניסיון הקליני הרחב. המפגש הראשון עוסק בהיפוגליקמיה. לסדרת המפגשים לחצו כאן סדרת המפגשים בחסות חברת נובו נורדיסק

  • ההיבטים החשובים בסוכרת בגיל השלישי; הטיפול המתקדם (2)

    ההיבטים החשובים בסוכרת בגיל השלישי; הטיפול המתקדם (2)

    לפניכם מפגש שני מתוך סדרת מפגשים מטעם האיגוד הגריאטרי בנושא הטיפול במטופל הסוכרתי בגיל השלישי. בכל פרק מתייחסות ד”ר דבי שפירא וד”ר ליאת ברזילי־יוסף לנושא מעשי וחשוב לעבודה היומיומית עם מטופלים אלו, בעזרת דיון במקרים, הצגת מחקרים קליניים והניסיון הקליני הרחב. המפגש השני עוסק בטיפולים מתקדמים במבוגר הסוכרתי. לסדרת המפגשים לחצו כאן סדרת המפגשים בחסות […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה