ההשפעה של וויטמין D על גודל הפרוזדור השמאלי (Am Heart J)

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת American Heart Journal עולה כי מתן תוספי וויטמין D למשך 48 שבועות הביא להפחתת גודל הפרוזדור השמאלי בחולים עם היפרטרופיה של החדר השמאלי ואי-ספיקת כליות.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי הגדלת הפרוזדור השמאלי מעידה לעיתים קרובות על הפרעה בתפקוד הדיאסטולי של החדר השמאלי ומלווה בסיכון מוגבר לתחלואה ותמותה קרדיווסקולארית. מתן וויטמין D מלווה בהפחתת התחלואה הקרדיווסקולארית, ייתכן דרך השפעה על מבנה ותפקוד הלב; עם זאת, אין עדויות ברורות בנושא.

במסגרת המחקר הנוכחי ביקשו החוקרים לבחון את ההשפעה של אנאלוגים של וויטמין D על מדד LAVi (Left Atrial Volume Index) בניתוח פוסט-הוק של נתוני מחקר PRIMO.

החוקרים התמקדו ב-198 חולים עם מחלת כליות כרונית (ערכי eGFR בטווח של 15-60 mL/min/1.73m2), היפרטרופיה קלה עד בינונית של החדר השמאלי ומקטע פליטה שמור. המשתתפים חולקו באקראי לטיפול במינון 2 מיקרוגרם של Paricalcitol או פלסבו תואם למשך 48 שבועות.

בדיקת אקו-לב דו-ממדי בוצעה בתחילת המחקר ולאחר 24 ו-48 שבועות מהתחלת הטיפול. במהלך תקופת המחקר נרשמה ירידה משמעותית במדדי LAVi (-2.79 mL/m2) בקבוצת הטיפול הפעיל, בהשוואה לקבוצת הפלסבו (-0.70 mL/m2). Paricalcitol הפחית גם את העליה ברמות BNP (10.8% בקבוצת המטופלים ב-Paricalcitol לעומת 21.3% בקבוצת הפלסבו, p=0.02). בכלל האוכלוסייה, השינוי ברמות BNP עמדו בקורלציה עם השינוי ב-LAVi.

החוקרים מסכמים וכותבים כי באוכלוסיית חולים בה אין אפשרויות טיפול רבות המשפיעות על התחלואה והתמותה עקב מחלות לב וכלי דם, נתוני המחקר הנוכחי תומכים בביצוע מחקרים נוספים בנושא.

Am Heart J. 2012;164(6):902-909

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה