קרדיולוגיה

השוואה פרמקודינמית בין פרסוגרל 5 מ”ג לקלופידוגרל 150 מ”ג במטופלים קשישים המדגימים HPR לאחר קלופידוגרל (Am Heart J)

טיפול במינון מופחת של 5 מ”ג  ב-prasugrel (אפיאנט) במטופלים קשישים שעברו אירוע קורנורי חד (ACS) והתערבות מילעורית (PCI ) ואשר הדגימו פעילות טסיות גבוהה (HPR) לאחר טיפול ראשוני בקלופידוגרל, היה יעיל יותר באופן מובהק מהמשך טיפול בקלופידוגרל במינון גבוה של  150 מ”ג, כך מדווחים חוקרים במאמר חדש ב- Am Heart J .

ברקע מסבירים המחברים כי התופעה של פעילות טסיות מוגברת בקרב קשישים עם ACS שעברו PCI וטופלו בקלופידוגרל היא שכיחה. הם מציינים גם כי הטיפול בפרסוגרל כיום בקבוצת הקשישים אינו מומלץ, ובמידה וכן נעשה שימוש , מומלץ המינון המופחת של 5 מ”ג .

מטרת החוקרים הייתה לבחון את ההיפותיזה לפיה,  בקשישים המציגים HPR לאחר טיפול סטנדרטי בקלופידוגרל , טיפול בפרסוגרל במינון מופחת (5 מ”ג) עשוי להיות אפקטיבי יותר ממינון גבוה (150 מ”ג) של קלופידוגרל.

במחקר השתתפו מטופלים עוקבים מעל גיל 75 עם ACS שעברו PCI וקיבלו מנת העמסה של קלופידוגרל, אשר עברו הערכת פעילות טסיות (PR) לאחר 24 שעות מה-PCI תוך שימוש במערכת VerifyNow  המבצעת מדידה במונחי יחידות תגובה של P2Y12 (ובקיצור PRU) .

מבין 63 המטופלים שנבדקו, 47.6% נמצאו עם HPR (שהוגדר כ-PRU גדול מ-230) , ו-27 מהם השתתפו במחקר הפרוספקטיבי, אקראי, חד סמיות, חד מרכזי, עם החלפת הטיפול בין הקבוצות (Cross Over) שבחן רמת דיכוי טסיות לאחר 15 ימי טיפול יומי בפרסוגרל 5 מ”ג או קלופידוגרל 150 מ”ג.

יעד המחקר המרכזי,  ה-PR , בסוף תקופת המחקר היה נמוך יותר במטופלים שקיבלו את המינון הנמוך של פרסוגרל בהשוואה למטופלים שקיבלו קלופידוגרל במינון הגבוה: 190.8 מול 240.8 ,( p=0.008) .

ביעד המחקר המשני שהיה שיעור ה-HPR בקרב המטופלים בסוף תקופות הטיפול, נמצא שהשיעור היה נמוך משמעותית יותר תחת פרסוגרל (33%) לעומת 66.7% בקלופידוגרל, עם p=0.02 .

מסקנת החוקרים היא שבקשישים עם ACS שעברו PCI ומציגים HPR לאחר טיפול סטנדרטי בקלופידוגרל, שהטיפול בפרסוגרל 5 מ”ג יעיל יותר באופן מובהק מטיפול במינון מוגבר של קלופידוגרל 150 מ”ג בהפחתת PR ושיעור HPR .  

Am Heart J. 2013;165(1):73-79. 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה