קרדיולוגיה

השוואה בין התערבות ניתוחית ובין תיקון אנדווסקולארי של אבי העורקים (מתוך כנס International Symposium on Endovascular Therapy)

תיקון קרע באבי העורקים הבטני בגישה אנדווסקולארית, זעיר-פולשנית, מצילה יותר חיים מתיקון ניתוחי, כך עולה מתוצאות מחקר חדש מאירלנד. לאחר 30 ימים, שיעורי ההישרדות הקשורים במפרצת עמדו על 70% בחולים לאחר תיקון אנדווסקולארי, בהשוואה ל-33% בחולים לאחר ניתוח פתוח.

לדברי החוקרים, עד שנת 2005, קרוב ל-85% מהחולים עם קרע של מפרצת באבי העורקים הבטני טופלו בגישת ניתוח פתוח, ומעטים עברו תיקון אנדווסקולארי. משנת 2005 והילך, מומחים החלו לבצע התערבות אנדווסקולארית. באותה עת, נערכה במרכז הרפואי בו עבדו החוקרים תכנית סקירה פעילה מאוד למפרצת של אבי העורקים הבטני, עם סף נמוך מאוד להתערבות.

החוקרים מדווחים על נתונים אודות 568 חולים עם מפרצת של אבי העורקים הבטני שנותחו בעקבות דלף או קרע של המפרצת, שהוגדרו בנוכחות דם מחוץ לאבי העורקים. מבין 568 המפרצות, 106 כללו קרע מאושר של המפרצת, ומבין אלו, 75 חולים טופלו בגישה ניתוחית ו-31 בגישה אנדווסקולארית.

כאמור, זוהה שיפור מובהק סטטיסטית בהישרדות על-רקע מפרצת בחולים שטופלו בגישה אנדווסקולארית. לא זוהה הבדל מובהק סטטיסטית בשיעורי התמותה מכל-סיבה. שיעורי התמותה עקב מפרצת עמדו על 12.5% בשבוע הראשון לאחר הטיפול, 25% לאחר חודש, 37.5% לאחר שישה חודשים, 50% לאחר שנה ו-90% לאחר חמש שנים.

ללא תלות בסוג ההתערבות, כאשר מבצעים תיקון אנדווסקולארי או ניתוח פתוח, עדיין מדובר בטיפול פליאטיבי. קרוב ל-85% מהחולים הללו מתים בתוך חמש שנים, גם אם אובחנו בגיל 55 שנים. הם אינם דורשים.

למרות ששיעורי התמותה לאחר חמש שנים דומים עם ניתוח פתוח או תיקון אנדווסקולארי, בעיקר בשל סיבוכים קרדיווסקולאריים, טיפול אנדוסקופי מלווה באשפוז קצר יותר בבית החולים, פחות התערבויות וסיבוכים, שיעור נמוך יותר של דלקות ריאה ושיעור נמוך יותר של עירויי דם. למעשה, חולים אלו זוכים לתוצאות טובות יותר לשארית חייהם.

החוקרים מסבירים כי הם מטפלים עתה במפרצות שהגיעו לקוטר של 4.6 ס”מ בנשים ו-5.0 ס”מ  בגברים, באופן אגרסיבי יותר, בהשוואה לגישה המסורתית שכללה טיפול בקוטר של 5.5 ס”מ להתערבות ניתוחית או תיקון אנדווסקולארי. סף זה לטיפול אגרסיבי אפשר לבית החולים להפחית את שיעור הקרעים לפחות משלושה מקרים לשנה, בהשוואה ל-19 מקרים לשנה בשנים קודמות.

מתוך כנס 2013 International Symposium on Endovascular Therapy

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה