הערכת ההשפעה של משך הסוכרת והשימוש באינסולין על הסיכון למחלות ממאירות (Diabetes Care)

ממחקר חדש עולה כי בחולים עם סוכרת ארוכת-טווח קיים סיכוי גבוה יותר לאבחנה של ממאירות, בהשוואה לאלו עם סוכרת למשך תקופה קצרה יותר. החוקרים מה-CDC (Centers for Disease Control and Prevention) מצאו גם כי שכיחות מחלות ממאירות גבוהה יותר במבוגרים עם סוכרת מסוג 2 הנוטלים טיפול באינסולין.

החוקרים כותבים כי אעפ”י שהקשרים זוהו עם כל הממאירויות, בגברים עם סוכרת במשך 15 שנים ומעלה זוהה קשר ספציפי עם שכיחות מוגברת של ממאירות של מעי גס, מלנומה, ממאירות עורית שאינה-מלנומה וממאירות של דרכי השתן, בהשוואה לאלו עם סוכרת במשך פחות מ-15 שנים. בנשים, זוהה קשר עם ממאירות של השד, ממאירות של מערכת הרבייה וממאירות של העור. הקשר בין סרטן העור ובין משך הסוכרת בשני המינים היה אחד הממצאים הייחודיים של המחקר.

עם זאת, החוקרים קוראים להתייחס בזהירות לממצאי המחקר, שן מדובר במחקר אפידמיולוגי, מבוסס-אוכלוסייה. הממצאים עשויים לסייע בהערכות קשר אפשרי בין סוכרת ומחלות ממאירות, אך אין להכליל את התוצאות לחולים ספציפיים.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים להעריך את השכיחות של מחלות ממאירות בהתאם למשך הסוכרת וטיפול נוכחי באינסולין, בקרב מבוגרים בארצות הברית. לשם כך, הם ניתחו את הנתונים אודות למעלה מ-25,000 מבוגרים בגילאי 18 שנים ומעלה, עם אבחנה של סוכרת ממערכת Behavioral Risk Factor Surveillance System.

לאחר תקנון לערפלנים אפשריים, החוקרים מצאו כי ככל שסוכרת הייתה ממושכת יותר, כך חלה עליה בשכיחות של ממאירויות מאובחנות. בקרב מבוגרים עם אבחנה של סוכרת מסוג 2, השכיחות של מחלות ממאירות בכל האתרים הייתה גבוהה יותר משמעותית בגברים (שיעור הימצאות מתוקן של 1.6) ובנשים (שיעור הימצאות מתוקן של 1.8) שדיווחו על משך סוכרת של 15 שנים ומעלה, בהשוואה לאלו שדיווחו על אבחנת סוכרת לפני פחות מ-15 שנים.

שיעורי ההימצאות של ממאירויות מכל האתרים היו גבוהים פי 1.3 בקרב מבוגרים עם סוכרת מסוג 2 שנטלו טיפול באינסולין בהווה, בהשוואה לאלו שלא נטלו טיפול באינסולין (שיעורי הימצאות מתוקנים של 1.3).

החוקרים קוראים לערוך מחקרים נוספים במטרה  לזהות גורמי סיכון הפיכים, למניעת או הפחתת הסיכון לממאירויות בחולי סוכרת.

Diabetes Care. Published online January 8, 2013

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה