הערכת סיבוכי החייאת לב-ריאה לאחר ניתוחים (JAMA Surg)

את ד”ר עמית עקירוב

שיעורי התמותה גבוהים בחולים כירורגיים העוברים החייאת לב-ריאה לאחר ניתוח, אך ממחקר חדש עולה כי מניעה, זיהוי מוקדם של סיבוכים והתערבויות אגרסיביות למניעת החייאת לב-ריאה עשויות להביא לשיפור משמעותי בתוצאות, זוהי המסקנה העיקרית של מחקר רטרוספקטיבי, שפורסם במהדורת ינואר של כתב העתJAMA Surgery.

החוקרים התבססו על נתוני תכנית ה-American College of Surgeons National Surgical Quality Improvement Programלשנים 2005-2010.

לדברי החוקרים, המקור למקרים של דום לב אינו דומה תמיד, כאשר דום לב מחוץ לכתלי בית החולים נובע לרוע מהופעה חדה של הפרעת קצב לב, בעוד שעד 14% מהמקרים של דום לב בבית החולים מופיעים בעקבות סיבוכים, דוגמת תת לחץ דם, הפרעה מטבולית או אלקטרוליטרית ואי-ספיקה נשימתית, אלו ניתנים למניעה.

מספר מחקרים בחנו חולים כירורגיים שפיתחו דום לב ועברו החייאת לב-ריאה. עם זאת, בשל מגבלות שונות, ההיארעות הכוללת, המאפיינים והתוצאות בחולים כירורגיים שעברו החייאת לב-ריאה, אינם ידועים.

כעת ערכו החוקרים סקירה רטרוספקטיבית של נתונים אודות 6382 חולים כירורגיים (גיל ממוצע 68 שנים) שעברו החייאת לב-ריאה בבית החולים. מטרתם הייתה לזהות גורמים הקשורים בשיעורי התמותה לאחר 30 ימים, בעיקר גורמים עליהם ניתן להשפיע.

הם מצאו כי 85.9% מההחייאות אירעו לאחר ניתוח, כאשר מחצית מהמקרים אירעו במהלך חמשת הימים לאחר הניתוח.

ההיארעות הכוללת של החייאת לב-ריאה באוכלוסיה שנבחנה עמדה על 1 ל-203 מקרים, אך השתנה משמעותית לפי ההתמחות הרפואית. למשל, ההיארעות של החייאת לב-ריאה בחולים שעברו ניתוח לבבי עמדה על 1 לכל 33 מקרים, בעוד שבכירורגיה כללית שיעורי ההיארעות עמדו על 1 לכל 258 מקרים. בדומה, שיעורי התמותה השתנו משמעותית לפי התמחות, בטווח שבין 45-74.5%. נוכחות מחלות רקע השפיעה משמעותית על שיעורי התמותה (58.7% בהעדר מחלות רקע, 63.1% עם מחלת רקע אחת, 72.8% עם שתי מחלות רקע ומעלה).

מבין החולים שנדרשו להחייאת לב-ריאה, 77.6% פיתחו סיבוכים, כ-75% מהם אירעו לפני או ביום ביצוע ההחייאה.

אלח-דם היה הסיבוך הנפוץ ביותר (26.7% מכלל הסיבוכים). סיבוכים נפוצים אחרים כללו תלות במנשם (22.1%), דימום משמעותי (13.9%) והפרעה בתפקוד הכלייתי (11.9%).

באשר למדגם כולו, שיעורי התמותה לאחר 30 ימים עמדו על 71.6%. רק 19.2% מהחולים שרדו עד לשחרור מבית החולים לאחר 30 ימים, או פחות, ו-9.2% מהחולים שרדו אך נותרו באשפוז חודש לאחר הניתוח.

לאחר תקנון ללמעלה מ-30 גורמי סיכון, מספר גורמי סיכון נותרו קשורים באופן בלתי-תלוי עם שיעורי הישרדות פחות טובים: גיל מתקדם, בקשת DNR(Do-Not-Resuscitate), הפרעה בתפקוד כלייתי, ממאירות גרורתית, אלח-דם לפני ניתוח ודום לב לאחר-ניתוח. מדדASA(American Society of Anesthesiologists) של חמש ומעלה זוהה כגורם המשמעותי ביותר הקשר עם סיכויי הישרדות נמוכים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי סיבוכים מופיעים לעיתים קרובות לפני דום לב; מניעה או טיפול אגרסיבי בסיבוכים אלו עשוי למנוע החייאת לב-ריאה ולשפר את תוצאות הטיפול בחולים.

JAMA Surg. 2013;148:14-21

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה