רשימת נהלים עשויה להציל חיים במהלך משבר בזמן ניתוח (N Engl J Med)

הקדשת מספר שניות נוספות להשלים רשימת משימות במהלך משבר בזמן ניתוח דוגמת דימום מאסיבי או דום לב, עשויה להציל את חייהם של חולים רבים, כך מדווחים חוקרים במאמר חדש שפורסם בכתב העת New England Journal of Medicine.

בסדרה של משברים מדומים בחדרי ניתוח, צוותי ניתוח פספסו רק 6% מאפשרויות הטיפול העשויות להציל את חיי החולים, כאשר ישנן רשימות נהלים זמינות, בהשוואה ל-23% מהצעדים כאשר לא היו זמינות רשימות דומות בהישג יד.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מנתחים, אחיות, מרדימים וטכניקות שונות עשויים להתמודד עם משברים תוך-ניתוחיים לעיתים נדירות במהלך הקריירה שלהם, אך בבתי חולים גדולים האירועים הללו די נפוצים, אם כי עדיין קשים לטיפול.

במטרה לקבוע אם רשימות משימות עשויות לשפר את הסיכויים לטיפול מבוסס-ראיות במהלך משברים אלו בחדרי הניתוח, הם הקימו צוותים שכללו מרדימים, אחיות חדרי-ניתוח, טכנאים ומנתחים כוננים, בשל הקושי בהשגת מספר מספק של מנתחים מתנדבים.

לאחר מכן החוקרים הציגו למנתחים סדרה של משברים מדומים אך מציאותיים מאוד בחדרי ניתוח במהלך מפגשים בני שש שעות. המשברים כללו תסחיף אוויר, אנאפילקסיס, דום לב עם אסיסטולה,  דימום ופרפור חדרים, היפרתרמיה ממארת, תת ללחץ דם לא-מוסבר עם היפוקסמיה וברדיקרדיה לא-יציבה, טכיקרדיה לא-יציבה.

כל צוות חולק באקראי להגיב למחצית מהתרחישים עם רשימות פריטים זמינות, ומחצית התבססו על ההכשרה והזיכרון בלבד.

מהתוצאות עלה כי עם רשימות פריטים זמינות בחדרי ניתוח, הצוות המנתח נכשל בהשלמת 6% מ-47 הנקודות המרכזיות שזוהו ע”י החוקרים כתהליכים מצילי-חיים, על-פי ההנחיות מבוססות-ראיות. מנגד, ללא רשימות אלו, הצוותים השמיטו 23% מהנקודות הללו.

בדומה, ממודל רב-משתנים עלה כי הזמינות של רשימות פריטים לוותה בסיכון יחסי של 0.28. המשתתפים דיווחו כי הרשימות היו קלות לשימוש וכי הן סייעו להם לחוש מוכנים יותר והם ישתמשו בהן במידה ויתמודדו עם מצבי חירום אלו בפועל.

N Engl J Med. 2013;368:246-253

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה