האם לנוגדי-חמצון השפעה מזיקה בתאים ממאירים? (Open Biol)

היפותזה חדשה מציעה כי רמת נוגדי-חמצון בתוך תאים ממאירים מהווה בעיה ואחראית לעמידות של תאים ממאירים לטיפול. התיאוריה החדשה, שפורסמה בכתב העת Open Biology, מבטלת כל תמיכה ברעיון מתן תוספי נוגדי-חמצון, מאחר שעשויים למנוע התפתחות מחלות ממאירות.

החוקרים מסבירים כי יצירת ROS (Reactive Oxygen Species) יוצרת סביבה היפוקסית בה תאים ממאירים יכולים לעבור התמרה מתאי אפיתל לתאים מזנכימאליים. התאים שעברו התמרה מכילים כמעט תמיד כמויות גדולות של נוגדי-חמצון, החוסמים ביעילות טיפולים כנגד מחלות ממאירות. לאחר שהממאירות מפתחת עמידות לכימותרפיה, היא לרוב עמידה באופן דומה גם לקרינה מייננת.

בנוסף, התאים הממאירים לאחר התמרה מייצרים תאי מזנכימה המסתובבים בחופשיות, עם גמישות ותנועה המאפשרות להם לשלוח גרורות לאתרים אחרים בגוף (מוח, כבד, ריאות). רק כאשר הם מתפשטים, מרבית הממאירויות הופכות למצבים מסכני-חיים.

החוקרים מציינים כי מחקרים קודמים הוכיחו כי השימוש הנרחב במטפורמין לטיפול בסוכרת, העדפה להרג תאי גזע מזנכימאליים. במאמר שפורסם לפני שלוש שנים, הוספת מטפורמין לכימותרפיה הביאה להארכת ההפוגה ואף לריפוי מלא במודלי עכברים עם ממאירויות. הם כותבים כי מחקרים קליניים נערכים בימים אלו במטרה לבחון אם יש תועלת קלינית להוספת מטפורמין לכימותרפיה, אך מוסיפים כי בחולי סוכרת שטופלו בקביעות במטפורמין היארעות מופחתת של ממאירויות רבות.

המומחים מציעים כי טיפול נגד-ממאירויות פועל דרך יצירת ROS, המובילים למוות תאי. עם זאת, כאשר תאים ממאירים מתפתחים, הם מייצרים חלבוני נוגדי-חמצון החוסמים השפעה זו, דוגמת Glutathione, SOD (Superoxide Dismutase), Catalase ו-Thioredoxin.

העובדה שתאים ממאירים הפועלים בעיקר באמצעות RAS ו-Myc הם בין הממאיריויות הקשות ביותר לטיפול, עשויה לנבוע מרמות גבוהות של חלקיקי ROS ההורסים נוגדי-חמצון. רמות נוגדות-חמצון גבוהות עשויות להסביר גם את העדר יכולת הריפוי של ממאירויות של הלבלב.

במידה והתיאוריה נכונה, אזי תרופות המפחיתות את רמות נוגדי-חמצון בתאים ממאירים עשויות לשמש כאפשרות טיפולית. למעשה, הוכח כי Arsenic Trioxide, המייצר ROS, הביא להפחתת מות Glutathione ו-Thioredoxin. תרופה זו מאושרת כיום לטיפול ב-Promyeloblastic Leukemia, אך לפי התיאוריה עולה האפשרות כי התרופה תסייע בטיפול בממאירויות מג’וריות רבות.

אחת ההשלכות מרחיקות הלכת של התיאוריה החדשה נוגעת לנוגדי-חמצון כתוספי תזונה, כולל ביתא-קרוטן, ויטמין A, ויטמין C, ויטמין E וסלניום, העלולים להזיק לחולים במחלות ממאירות. במשך שנים, תוספים אלו זכו להד תקשורתי רב כאפשרות למניעה ו/או טיפול בממאירויות, כמו גם המלצה לעודד פירות צבעוניים ואוכמניות, המכילים נוגדי-חמצון.

עם זאת, המומחים מזהירים כי נתונים עדכניים רומזים בבירור כי חלק גדול מהממאירויות בשלב-מאוחר, שאינן ניתנות לטיפול, הן תוצאה של חשיפה גדולה מדי לנוגדי-חמצון, ולכן הגיעה העת לבחינה מעמיקה של הנושא.

מחקרים רבים להערכת התערבויות תזונתיות לא הדגימו תועלת ברורה במניעת ממאירויות של מערכת העיכול או הארכת ההישרדות. למעשה, נראה כי הם מקצרים במעט את תוחלת החיים של המטופלים.

Open Biol. 2013;2:120144

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • שבירת מיתוסים עם פרופ' רז: מניעת השמנה בילדים ובמבוגרים

    שבירת מיתוסים עם פרופ' רז: מניעת השמנה בילדים ובמבוגרים

    שלום וברוכים הבאים לפרק נוסף של “שבירת מיתוסים”. היום נדבר על נושא חשוב ביותר – השמנה בילדים ובמבוגרים. פרופסור רז דן בשאלה מדוע השמנה בילדים רק ממשיכה לעלות, נדון בסיבה שהטיפול במגפת ההשמנה נכשל ומתי שומן עודף הוא דווקא יתרון. הצטרפו אלינו לפרק חשוב, מלמד ומלא בתובנות! בואו נתחיל! בחסות בלתי תלויה של חברת נובונורדיסק

  • החשיבות הפרוגנוסטית של סרקופניה בחולים עם לימפומה (Leuk Lymphoma)

    החשיבות הפרוגנוסטית של סרקופניה בחולים עם לימפומה (Leuk Lymphoma)

    מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Leukemia and Lymphoma עולה כי סרקופניה הינה סמן פרוגנוסטי שלילי בחולים עם לימפומה ומלווה בשיעורים נמוכים יותר של הישרדות ללא-התקדמות מחלה ובשיעורי הישרדות כוללים נמוכים יותר בחולים לאחר השתלת מח עצם ובגברים. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי ישנן עדויות סותרות אודות הקשר בין סרקופניה ולימפומה. כעת הם ביקשו לבחון את […]

  • מנהל המזון והתרופות האמריקאי הרחיב את אישור מתן Darzalex Faspro לטיפול במיאלומה (מתוך הודעת ה-FDA)

    מנהל המזון והתרופות האמריקאי הרחיב את אישור מתן Darzalex Faspro לטיפול במיאלומה (מתוך הודעת ה-FDA)

    מנהל המזון והתרופות האמריקאי (Food and Drug Administration) אישר את הרחבת ההתוויה למתן Darzalex Faspro (או Daratumumab ו-Hyaluronidase-fihj) בשילוב עם Bortezomib, Lenalidomide ו-Dexamethasone כטיפול אינדוקציה ומיצוק בחולים מתאימים להשתלה עם אבחנה חדשה של מיאלומה נפוצה. האישור התקבל לאחר סקירה מועדפת ומבוסס על נתוני יעילות ובטיחות ממחקר PERSEUS בתווית-פתוחה, שכלל 709 חולים מתחת לגיל 70 שנים […]

  • הטיפ השבועי עם פרופ' איתמר רז: אבחון סרטן המעי

    הטיפ השבועי עם פרופ' איתמר רז: אבחון סרטן המעי

    שלום לכולם וברוכים הבאים לעוד פרק של “טיפ מחדר הרופא”, הפעם נעסוק באחת מהמחלות החשובות והקשות לאבחון – סרטן המעי. פרופסור איתמר רז יחלוק איתנו מידע חדש ומרתק מתוך מאמר שהתפרסם ב-JAMA OPEN ממאי האחרון. נלמד על השיטות המתקדמות לאבחון מוקדם והדרכים לשיפור הסיכויים לטיפול מוצלח. לכל הטיפים השבועיים  בחסות בלתי תלויה של חברת נובונורדיסק

  • תוספת טיפול אימונותרפי לכימותרפיה משפרת הישרדות בנשים עם סרטן שחלות מתקדם (מתוך הודעת חברת Imunon)

    תוספת טיפול אימונותרפי לכימותרפיה משפרת הישרדות בנשים עם סרטן שחלות מתקדם (מתוך הודעת חברת Imunon)

    הוספת תכשיר אימונותרפי ניסיוני לכימותרפיה משפר הישרדות נשים עם סרטן שחלות מתקדם, כך עולה מתוצאות מוקדמות כפי שדווחו בהודעה לעיתונות מטעם חברת התרופות. התכשיר IMNN-001 הינו וקטור פלזמיד דנ”א IL-12 בתוך מערכת ננו-חלקיקים, האפשרת הדבקת התא ולאחר מכן הפרשה קבועה של IL-12. מחקר OVATION 2 כלל נשים עם אבחנה חדשה של סרטן שחלות מתקדם. הנשים […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה