קרדיולוגיה

עדויות נוספות קשורות בין דיספלזיה פיברומוסקולארית ובין דיסקציה ספונטאנית של העורק הכלילי (JACC Cardiovasc Interv)

סדרת מקרים נוספת מאשרת את הקשר בין דיסקציה ספונטאנית של עורק כלילי ובין FMD (Fibromuscular Dysplasia או דיספלזיה פיברומוסקולארית), ושוב מוכיחה כי הקשר מופיע בעיקר בנשים. ממצאי הסדרה פורסמו בכתב העת Journal of the American College of Cardiology: Cardiovascular Interventions.

החוקרים זיהו 50 חולים עם דיסקציה ספונטאנית של עורק כלילי, ללא טרשת עורקים, שפנו לבית החולים Vancouver General Hospital, בתקופה שבין אפריל 2006 ועד מרץ 2012.

הממצא העיקרי העולה מהמחקר הוא הקשר הבולט בין דיסקציה ספונטאנית של עורק כלילי ובין FMD. החוקרים מסבירים כי בעבר נהוג היה כי מדובר בתופעה נדירה, אך בלמעלה מרבע מהנשים הצעירות הפונות עם התקף לב יש עדות לדיסקציה ספונטאנית של עורק כלילי.

החוקרים כותבים כי מבין 50 חולים שטופלו במהלך תקופה של שש שנים, כמעט כולם היו נשים (98%), כולן פנו עם אירוע לבבי ומרביתן (86%) סבלו גם מ-FMD של לפחות אזור אחד שאינו כלילי.

החוקרים כותבים כי במידה ובוצעה בדיקה אנגיוגרפית של העורקים הכליליים וזוהתה דיסקציה ספונטאנית של העורק הכלילי, אזי יש לערוך בדיקות סקירה ל-FMD, והדרך הטובה ביותר לעשות זאת היא באמצעות אנגיוגרפיה כלייתית לא-סלקטיבית ואנגיוגרפיה של עורקי הכסל. ומאחר מרכזים רבים לא לקחו זאת בחשבון בעבר, בסופו של דבר הם נדרשו להחזיר את המטופלת לבדיקות נוספות. לרוע המזל, בדיקות CT או MRA אינן בעלות רגישות דומה לאבחנת FMD.

החוקרים ממליצים לרופאים להבין את הקשר ההדוק בין דיספלזיה פיברומוסקולארית ובין דיסקציה ספונטאנית של עורק כלילי. למרות שאין אפשרויות טיפול רבות ב-FMD היא אינה ניתנת לריפוי, והסיבות אינן ברורות האבחנה עשויה להגדיל את תשומת הלב של רופאים לסיכון לאירועים עתידיים. לדוגמא, בחולים עם FMD קיים סיכון מוגבר למפרצת תוך-גולגולתית, ואבחנה עשויה להוביל לניטור טוב יותר וטיפול במידת הצורך.

JACC Cardiovasc Interv 2013

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה