האם מתן עירויי דם מעלה את שיעורי התמותה? (Arch Intern Med)

במאמר חדש שפורסם בכתב העת Archive of Internal Medicine מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי עירויי דם או גישה ליבראלית למתן עירויי דם, בהשוואה למתן מוגבל של עירויי דם לחולים עם אוטם לבבי מלווה בשיעור גבוה יותר של מקרי תמותה מכל-סיבה.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי התועלת של עירויי  דם בחולים עם אוטם לבבי שנויה במחלוקת, וקיימת אפשרות לנזקים אפשריים.

החוקרים ערכו סקירה סיסטמית של מחקרים שפורסמו בין 1 בינואר, 1966, ועד 31 במרץ, 2012. הם חיפשו במאגרי MEDLINE, EMBASE, CINAHL, Scopus, Web of Science ו-Cochrane Central Register of Controlled Trials. הם התמקדו במחקרים בשפה האנגלית להשוואת עירויי דם  אל מול אי-מתן עירויי דם או גישה ליבראלית לעומת גישה מוגבלת למתן עירויי דם. שני חוקרים סקרו 729 כותרים ותקצירים שזוהו תחילה ובחרו 10 מחקרים לסקירה.

החוקרים בחנו את התקצירים של מחקרים שבחנו את גישות מתן עירויי דם לחולים עם אנמיה, כמו גם את שיעורי התמותה מכל-סיבה וחישבו את ההשפעה המשוערת של הגישות השונות. מהתוצאות עולה כי עירויי דם בחולים עם אוטם לבבי הביאו לעליה בשיעורי התמותה מכל-סיבה, בהשוואה לגישה של אי-מתן עירויי דם במהלך אוטם לבבי (18.2% לעומת 10.2%, יחס סיכויים של 2.91, p<0.001), עם עליה אבסולוטית של 12% בסיכון ועליה של 8 חולים במספר המטופלים הנדרשים לנזק. מניתוח סטטיסטי עלה קשר בין עירויי דם  ובין סיכון מוגבר לתמותה, ללא תלות בערכי ההמוגלובין הבסיסיים, רמת המוגלובין בשפל והשינוי ברמת המוגלובין במהלך האשפוז. עוד זוהה קשר משמעותי בין עירויי דם ובין סיכון מוגבר לאוטם לבבי בהמשך (יחס סיכון של 2.04, p=0.03).

החוקרים מסכמים וכותבים כי לאור ממצאי המחקר אין מקום להמליץ על גישה שגרתית או ליבראלית למתן עירויי דם בחולים עם אוטם לבבי, ונדרשים מחקרים גדולים יותר בנושא.

Arch Intern Med. 2012;():1-8

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה