השמנה בטנית בגברים והסיכון לאוסטאופורוזיס (Medscape)

מאת מערכת e-Med

אוסטאופורוזיס נחשבה בעבר לבעיה ממנה סובלות בעיקר נשים, והיה מקובל כי דווקא להשמנה השפעה מגינה מפניה. מחקר שנעשה בגברים הראה בדיוק ההיפך: השמנה בגברים נקשרה דווקא לעליה בסיכון לשברים.

השמנה בטנית וויסרלית עשויה להוות גורם סיכון לאובדן עצם ולירידה בכח העצם בגברים, כך לפי מחקר שהוצג בפגישה של החברה הרדיולוגית בצפון אמריקה.

החוקרים עקבו אחר 35 גברים צעירים ובריאים שסבלו מהשמנה (BMI ממוצע היה 36.5). המשתתפים עברו סריקות CT של הבטן והירכיים כדי להעריך את מסת השריר והשומן, כמו גם CT ברזולוציה גבוהה של הזרוע. בעזרת סריקת CT ברזולוציה הגבוהה יכלו החוקרים להעריך, בעזרת טכניקת FEA (finite element analysis, המשמשת בדר”כ כדי להעריך חוזק של מבנים וגשרים ולחשב את נקודת השבירה האפשרית של המבנה), את החוזק האמיתי של העצם ואת הסיכון לשבר בעצם. החוקרים מצאו כי בגברים עם יותר שומן בטני העצם היתה קשיחה ועמידה פחות, בצורה משמעותית מגברים עם פחות שומן והשמנה בבטן, גם אם ה- BMI שלהם היה דומה. 

לסיכום, להשמנה בגברים אין אפקט מגן מפני אוסטאופורוזיס, כפי שחשבו בעבר. יתרה מזאת, להשמנה בטנית היתה השפעה מזיקה על חוזק העצם. השמנה בטנית מהווה גורם סיכון גם למחלות לב ולסכרת; הדרך הטובה ביותר להמנע מאובדן עצם היא לדבוק בתזונה בריאה עם רמות מתאימות של ויטמין D וסידן, אומרים החוקרים. אימוני כח כמו הרמת משקולות, אך גם הליכה וטיפוס במדרגות יעילים מאוד במניעה של אובדן עצם, ויכולים גם למנוע נפילות ובהתאם גם שברים בירך ובמפרקים.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה