חשיבות טיפול בפיבראטים חולים עם מחלת כליות כרונית (J Am Coll Cardiol)

ממטה-אנליזה חדשה עולה כי טיפול בפיבראטים הביא לשיפור פרופיל השומנים בדם ומונע אירועים קרדיווסקולאריים עם מחלת כליות כרונית, תוך הפחתת שיעורי התמותה הקרדיווסקולארית בהיקף של 40%. מהממצאים עולה עוד כי למרות עליה בריכוז קריאטינין בדם תופעת לוואי ידועה היטב של פיבראטים משפחת התרופות אינה פוגעת בכליות בטווח הארוך ועשויה אף להועיל בחלק מהמקרים.

החוקרים מסבירים כי הממצא העיקרי הוא התועלת הקרדיווסקולארית. בעוד שפיבראטים הפחיתו את הסיכון הקרדיווסקולארי בהיקף של 9% באוכלוסייה הכללית, במחקר הנוכחי נראה כי התוצאות הרבה יותר פוטנטיות בחולים עם מחלת כליות. הסיבה לכך הינה ככל הנראה מאחר ובחולים עם מחלת כליות כרונית לרוב ערכי טריגליצרידים גבוהים וערכי HDL נמוכים, וזהו פרופיל השומנים לו הטיפול בפיבראטים יעיל במיוחד.

החוקרים טוענים כי מהתוצאות עולה כי פיבראטים עשויים לשמש באופן נרחב יותר בחולים עם מחלת כליות כרונית בדרגה קלה עד בינונית למניעת מחלות לב וכלי דם.

החוקרים ערכו חיפוש במאגרי MEDLINE, EMBASE ו-Cochrane Library בין 1950 ועד ינואר 2012 במטרה לזהות מחקרים אקראיים ומבוקרים להערכת ההשפעות של טיפול בפיבראטים בהשוואה לפלסבו בחולים עם מחלת כליות כרונית או סיבוכים כלייתיים אחרים.

עשרה מחקרים עם קרוב ל-17,000 חולים נכללו בסקירה. טיפול בפיבראטים הביא לשיפור פרופיל השומנים בחולים עם מחלת כליות כרונית בדרגה קלה עד בינונית. באופן ספציפי, הטיפול הפחית את ערכי כולסטרול כללי (0.32- מילימול לליטר) וטריגליצרידים (0.56- מילימול לליטר) אך לא את ערכי LDL (0.01- מילימול לליטר). הטיפול הביא לעליה בערכי HDL (0.06 מילימול לליטר).

טיפול בפיבראטים הפחית את הסיכון לאירועים קרדיווסקולאריים מג’וריים בהיקף של 30% ולירידה של 40% בתמותה קרדיווסקולארית בחולים עם מחלת כליות כרונית קלה עד בינונית, אך ללא השפעה על שיעורי התמותה מכל-סיבה.

בחולי סוכרת, פיבראטים הפחיתו את הסיכון להתקדמות אלבומינוריה בהיקף של 14%. עם זאת, ריכוז קריאטינין בדם עלה עם טיפול בפיבראטים בהיקף של 25% וירידה בערכי GFR (-2.67 mL/min/1.73m2), אך לא זוהתה השפעה על הסיכון למחלת כליות סופנית.

לדברי המומחים, אין מספיק נתונים בחולים עם מחלת כליות מתקדמת בכדי להסיק מסקנות חד-משמעיות בנוגע לטיפול בפיבראטים בחולים אלו. אין סיבה מיוחדת להאמין כי התוצאות יהיו שונות, אך דרושים נתונים נוספים בטרם ניתן יהיה להמליץ על שימוש נרחב יותר בפיבראטים.

J Am Coll Cardiol 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה