קרדיולוגיה

מחידושי כנס ה- ICI 2012: דנרבציה כלייתית להורדת לחץ דם יעילה גם בהפחתת ערכי הסוכר בדם (דוניצה תקשורת)

תוצאות מחקר  בשיטת טיפול חדשנית להורדת לחץ דם באמצעות צנתור (דנרבציה כלייתית)  שהתגלתה כיעילה גם לטיפול במחלת הסוכרת ייחשפו בכנס ה- ICI Meeting 2012 שייתקיים ב- 2-4 בדצמבר בתל אביב. הנתונים  פורסמו, לאחרונה, במגזין Circulation , המפורסם ע”י ה- American Heart Association  (ה-AHA) מציגים מחקר מפתיע במסקנותיו שנערך על-ידי  צוות  חוקרים בראשות ד”ר פליקס מחפוד, מומחה למחלות לב, לרפואה פנימית ורפואה דחופה מהמבורג, גרמניה.

מימצאי המחקר מגלים כי טיפול התערבותי בלחץ דם גבוה באמצעות טכנולוגיית צינתור מסוג “ארדיאן” תורמת לא רק לירידה בלחץ הדם, אלא גם להורדה ואיזון של רמות האינסולין בדם. כלומר, בנוסף להפחתה משמעותית בלחץ הדם, הטיפול משפר את המטבוליזם של הגלוקוז ואת רמת הרגישות לאינסולין. הצנתר “ארדיאן” (של חברת מדטרוניק) הינה טכנולוגיה חדשנית ביותר, שנחשפה רק בשנה האחרונה, בה מוחדר צנתר גמיש דרך עורק הירך אל עורק הכליה, ושם מתבצע תהליך צריבה של קצות העצבים המקיפים את עורק הכליה. הטיפול עשוי לשמש כטיפול משלים לטיפול תרופתי בחולים הסובלים מלחץ דם גבוה.

במחקר הייחודי של ד”ר פליקס מחפוד השתתפו 50 חולי סוכרת, שהינם גם בעלי יתר לחץ דם. 37 מהמשתתפים במחקר טופלו באמצעות צינתור להורדת לחץ הדם ו-13 לא טופלו בו. נמצא כי אצל חברי הקבוצה שניתן להם הטיפול נרשמה ירידה של כ- 9 נקודות  בערכי הגלוקוז, לעומת עלייה של 4 נקודות בערכי הגלוקוז אצל אלה שלא טופלו באמצעות הצינתור.

Front Physiol. 2012; 3: 10.

תוצאות מחקר זה, שיוצגו בהרחבה על-ידי ד”ר פליקס מחפוד, במסגרת כנס הקרדיולוגיה ההתערבותית ICI 2012 , מחזקות, למעשה, את הקשר ההדוק שבין מחלת הסוכרת למחלות הלב וכלי הדם: הן פותחות פתח לטיפול עתידי בסוכרת באמצעות צינתור , כטיפול נילווה ומשלים לתרופות.

“סיבת התמותה העיקרית של החולים הינה דווקא מחלות לב ואי ספיקת לב” אומר פרופ’ חיים לוטן, מנהל מערך הקרדיולוגי במרכז הרפואי הדסה עין כרם, ויו”ר משותף (יחד עם פרופ’ רפי ביאר, מנהל המרכז הרפואי רמב”ם) של כנס ה-2012 ICI . “שכיחות תמותת חולי סוכרת מאי ספיקת לב גבוהה פי 2 יותר  מחולים ללא סוכרת.  ועל כן בהערכה מספרית בין 60% ל- 70% מחולי הסוכרת ימותו מסיבוכים הקשורים למחלות בכלי הדם והלב”.

  

במחקר נוסף שפורסם, לאחרונה, ע”י ה- ה- AHA , בניו אינגלנד ג’ורנל או מדיסין, נמצא כי הטיפול הנכון יותר עבור חולי סוכרת בעלי טרשת עורקים מפושטת הינו ניתוח מעקפים ולא צינתור. זאת, מכיוון שהסכנה הנשקפת לחולי סוכרת בעלי טרשת עורקים ללקות בהתקף לב לאחר הצינתור, גבוהה יותר מאשר הסיבוכים הכרוכים בניתוח מעקפים. לפיכך, על מנת להפחית את הסיכון להתקפי לב, הגישה הטיפולית בחולי סוכרת, המקובלת כיום הרבה יותר אגרסיבית וכוללת “מלחמה” בכל החזיתות גם יחד: שליטה ברמת הסוכרים, השומנים ולחץ הדם, הפסקת עישון ופעילות גופנית סדירה.     

המחקר נערך בכ-2,00 חולים בכ-140 מרכזים רפואיים כולל בישראל (רמב”ם, הדסה ותל- השומר)

כיום, יש בעולם כ-200 מילון חולי סוכרת. ב-2030 צפויים להיות   כ-450 מיליון חולי סוכרת בעולם. קיימת צמיחה במספר הילדים הלוקים בסוכרת סוג 2, מה שעלול לגרום לעליה במספר הלוקים במחלות לב בגיל צעיר, וגם עלייה בסוכרת אצל תושבים במדינות כמו הודו וסין, בהן המחלה לא היתה שכיחה עד כה.

 

הכנס הבינלאומיICI Meeting 2012  , העוסק בחידושים בקרדיולוגיה התערבותית, יתקיים, כאמור, במלון דיויד אינטרקונטיננטל בתל אביב, בין התאריכים 2-4 בדצמבר 2012. בכנס צפויים להשתתף למעלה מ- 1000 אורחים מהארץ מחו”ל, ביניהם רופאים וצוותים רפואיים העוסקים בקרדיולוגיה התערבותית, רדיולוגים ואלקטרו פיזיולוגים, מדענים וחוקרים, נציגים בכירים של החברות המובילות בתחום וכן גופים כלכליים בעלי עניין בטכנולוגיות בתחום זה.

מקור: דוניצה תקשורת

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה