ההשפעה של צום לפני בדיקת ליפידים על התוצאות היא מועטה (Arch Intern Med )

ע”פ מחקר חדש מה-Arch Intern Med אין צורך בצום לפני ביצוע בדיקות דם לצורך הערכת פרופיל ליפידים.

המחברים מציינים שלמרות שההנחיות הנוכחיות ממליצות כי לצורך בדיקת רמות ליפידים יש צורך בצום, מחקרים אחרונים הצביעו שהפרופיל הליפידי משתנה באופן מינימליסטי בלבד בתגובה לצריכת מזון, והוא עשוי להיות אף עדיף על בדיקה בצום לצורך חיזוי תוצאות קרדיווסקולריות חריגות. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לחקור את הקשר בין זמני צום לפני בדיקה ורמות הליפידים.

החוקרים ביצעו בדיקות מוצלבות של תוצאות מעבדה, לרבות משך הצום בשעות, ורמות ליפידים, למשך של 6 חודשים בקרב קבוצה רחבה של נבדקים בקהילה. התקבלו תוצאות ממס’ מעבדות רפואיות.

יעדי המחקר המרכזיים היו רמות HDL כולסטרול, LDL כולסטרול, סה”כ כולסטרול, וטריגלצרידים למשכי צום שונים טרם הבדיקה החל מ-1 שעה ועד למעלה מ-16 שעות. לאתר התאמות להבדלים בגיל הנבדקים בוצעו מודלים של רגרסיות ליניאריות להערכה הרמות הממוצעות של כולסטרול כפונקצייה של זמני צום.

בסה”כ נכללו כ-209,000 אנשים (מהם כ-111 אלף נשים ו-98 אלף גברים) במחקר. הרמה הממוצעת של סה”כ כולסטרול ו-HDL כולסטרול הייתה שונה מעט בין משתתפים עם משכי צום שונים. הרמה הממוצעת של ה-LDL כולסטרול המחושב הראו שונות גדולה יותר של עד 10% בין קבוצות שונות של משכי צום, ורמות הטריגלצירידים הראו שונות של עד 20% .

מסקנת החוקרים היא שמשך צום לפני בדיקה קשור בצורה מועטה לרמות ליפידים באוכלוסיה בקהילה, דבר המצביע על כך שאין צורך בהנחיה לבצע צום לפני בדיקת ליפידים בקהילה. 

Arch Intern Med. 2012;():1-4. doi:10.1001/archinternmed.2012.3708.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה