תגובה ירודה לטיפול בקלופידוגרל אינה מעלה את הסיכון לתמותה (מתוך כנס TCT)

מנתונים חדשים ממחקר ADAPT-DES (Assessment of Dual Antiplatelet Therapy with Drug Eluting Stents) עולה כי תגובה ירודה לטיפול בקלופידוגרל אינה מנבאת תמותה מוגברת לאחר שנה אחת בחולים לאחר השתלת תומכן מצופה תרופה  מאחר שאל מול הסיכון המוגבר לתרומבוזיס חלה ירידה בסיכון לדימומים.

לאור ממצאי המחקר, לא צפוי כי התגברות על תגובתיות ירודה לקלופידוגרל באמצעות נוגדי-טסיות פוטנטיים יותר תביא לשיפור שיעורי ההישרדות, אלא אם התועלת של הפחתת הסיכון לתרומבוזיס של התומכן ואוטם לבבי אינה מלווה בעליה בסיכון לדימום עם עיכוב משמעותי יותר של פעילות הטסיות.

מדגם ADAPT-DES כלל למעלה מ-8,500 חולים ומצא כי רמת העיכוב האבסולוטית והיחסית של הטסיות ניבאה באופן בלתי-תלוי את הסיכון לתרומבוזיס של התומכן בחולים לאחר השתלת תומכן מצופה תרופה, אם כי הבדיקה ששימשה להערכת תגובתיות הטסיות במחקר, VerifyNow אינה ספציפית או רגישה דיו לניבוי הסיכון לתרומבוזיס של התומכן לאחר חודש.

נתוני המחקר הוצגו במהלך כנס TCT 2012 ומהם עולה כי שנה אחת לאחר הפרוצדורה, 70 חולים אובחנו עם תרומבוזיס של התומכן (0.84%), 224 אובחנו עם אוטם לבבי (2.7%), 531 אובחנו עם דימום מג’ורי (6.2%), עם 151 מקרי תמותה (1.9%).

תגובתיות ירודה לקלופידוגרל, שהוגדרה בנוכחות מדד VerifyNow של 208 PRU (Platelet Reactivity Units) ומעלה, אובחנה ב-42.7% מהחולים במחקר. החוקרים זיהו וקשר משמעותי בין תגובתיות ירודה לקלופידוגרל ובין תרומבוזיס של התומכן, כאשר 1.3% מהחולים עם תגובתיות ירודה אובחנו עם תרומבוזיס, בהשוואה ל-0.5% מהחולים עם ללא תגובתיות ירודה לקלופידוגרל. כמו כן, זוהה קשר עם שכיות גבוהה יותר של אוטמים לבביים (3.9 לעומת 2.7%). לעומת זאת, תגובתיות ירודה לקלופידוגרל ניבאה גם סיכון מופחת לדימומים מג’וריים (5.6% לעומת 6.7%).

בחולים עם תגובתיות ירודה לקלופידוגרל נרשם שיעור גבוה יותר של תמותה לאחר שנה אחת, בהשוואה לחולים ללא תגובתיות ירודה לטיפול (2.4% לעומת 1.5%), אך מניתוח רב-משתנים לא עלה קשר בלתי-תלוי בין תגובתיות ירודה לקלופידוגרל ובין תמותה.

תגובתיות ירודה לאספירין הוגדרה כמדד של למעלה מ-550 Aspirin Reactive Units בבדיקת VerifyNow. בחולים אלו, תגובתיות ירודה לאספירין ניבאה סיכון מעט מופחת לדימומים, אך לא ניבאה הבדל בשיעורי תרומבוזיס של התומכן, התקפי לב, או תמותה. ממצאים אלו מטילים ספק בתועלת של אספירין בחולים לאחר השתלת תומכן מצופה תרופה, מאחר שתרומבוזיס של התומכן הינו הסיכון החשוב ביותר הקשור בהשתלת תומכנים מצופי תרופה.

מתוך כנס TCT 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה