קרדיולוגיה

סיכון מוגבר לנגע טרשתי בעורקי התרדמה בחולים עם מחלת ריאות חסימתית כרונית (Am J Respir Crit Care Med)

עדויות חדשות תומכות בקשר בין מחלת ריאות חסימתית כרונית (COPD או Chronic Obstructive Pulmonary Disease) ובין נוכחות מוגברת של נגעים טרשתיים מסוכנים בעורקי התרדמה בקשישים, כך פורסם במאמר חדש בכתב העת American Journal of Respiratory and Critical Care Medicine.

לדברי החוקרים, המחקר הדגים סיכון מוגבר לנגע טרשתי בעורקי התרדמה ונוכחות נגעים פגיעים עם מרכז שומני בקשישים עם COPD. הם קוראים לרופאים להיות מודעים לכך שטרשת עורקים א-תסמינית בעורקי התרדמה נפוצה יותר בחולים עם COPD ומחלת ריאות חסימתית כרונית הינה מחלה דלקתית מערכתית העשויה להוביל לנגעים פגיעים.

החוקרים מדווחים על תוצאות בדיקות MRI של 88 חולים עם COPD ו-270 ביקורות ללא המחלה, עם תפקוד ריאתי תקין. הם ערכו מחקר חתך שכלל קשישים ממחקר רוטרדם.

בדיקות MRI נערכו בין אוקטובר 2007ועד אוגוסט 2010 עם חציון עובי דופן של 3.6 מ”מ בחולים עם COPD ו-3.3 מ”מ בביקורות (p=0.04). הסריקות הדגימו גם חציון היצרות של 16.7% בחולי COPD ו-12.6% בקבוצת הביקורת (p=0.02).

במשתתפים עם COPD נרשם סיכון מוגבר משמעותית לנגעים עם מרכז שומני, בהשוואה לביקורות (יחס סיכויים של 2.1, P=0.0058), לאחר תקנון לגורמים שונים, כולל מין, מדד מסת גוף, HDL, טריגליצרידים, המוגלובין, סוכרת, הרגלי עישון, יתר לחץ דם, קריאטינין ועובי דופן מקסימאלי. מנגד, החוקרים לא מצאו קשר משמעותי בין COPD ובין דימום בתוך הנגע הטרשתי או הסתיידות, המהווים מאפיינים של נגעים מסוכנים.

המחקר התבסס על מדגם ראשוני של 1173 חולים שעברו בדיקות אולטרה-סאונד של עורקי התרדמה (כולל 18.3% חולים עם COPD), כאשר חציון גיל המשתתפים היה 78 שנים.

בדיקות ההדמיה הראשוניות הדגימו הבדלים משמעותיים. לדוגמא, שכיחות עיבוי דופן עורק התרדמה (2.5 מ”מ באחד העורקים, לכל הפחות) זוהתה ב-74.% מהחולים עם COPD, זאת בהשוואה ל-54.9% מהמשתתפים בקבוצת הביקורת (p<0.0001).

בנוסף, דרגת עיבוי הדופן הייתה קשורה משמעותית עם חומרת המגבלה בזרימת האוויר. בחולים עם הגבלה חמורה בזרימת אוויר, לדוגמא, נרשמה עליה של למעלה מפי שש בסיכון לעיבוי דופן עורקי התרדמה, בהשוואה לביקורות, לאחר תקנון לגורמים שונים.

החוקרים כותבים כי מהנתונים עולה כי COPD הינו גורם סיכון בלתי-תלוי לאירועים מוחיים עקב התקדמות של טרשת עורקים. מאחר והסיכון לאירועים מוחיים ותמותה על-רקע אירועים מוחיים קשור לחומרת המגבלה בזרימת האוויר, זיהוי גורמי סיכון לאירועים מוחיים הוא הכרחי לזהות את החולים בסיכון גבוה, ולפתח גישות למניעה וטיפול מותאם אישית.

המנגנון בבסיס הקשר בין COPD והתקדמות נגעים טרשתיים בעורקי התרדמה עדיין אינו-ידוע.

Am J Respir Crit Care Med. Published online October 26, 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה