קרדיולוגיה

טיפול בקולכיצין לאחר אבלציה מפחית סיכון להישנות מוקדמת של פרפור פרוזדורים (J Am Coll Cardiol)

מתן טיפול בקולכיצין בחולים לאחר בידוד של ורידי הריאה מסייע במניעת הישנות מוקדמת של פרפור פרוזדורים, כך מדווחים חוקרים בעקבות תוצאות מחקר חדש, שפורסמו בכתב העת Journal of the American College of Cardiology.

החוקרים מצאו כי הירידה בהישנות האירועים לוותה בירידה במדדי דלקת לאחר פרוצדורת אבלציה באמצעות צנתר וגלי-רדיו, עם ירידה משמעותית במדדי דלקת דוגמת IL-6 ו-CRP.

במסגרת המחקר חולקו באקראי 81 חולים עם פרפור פרוזדורים התקפי לטיפול בן שלושה חודשים בקולכיצין, במינון של 0.5 מ”ג, פעמיים ביום, ו-80 חולים חולקו באקראי לפלסבו.

לאחר שלושה חודשי טיפול, הישנות פרפור פרוזדורים תועדה ב-33.5% מהחולים שטופלו בפלסבו וב-16% מהמטופלים בקולכיצין (יחס סיכויים של 0.38). מספר החולים בהם נדרש לטפל למניעת הישנות אחת היה 5.6. הזמן הממוצע ללא הישנות בקבוצת הפלסבו היה 68.9 ימים, זאת בהשוואה ל-82.2 ימים בקבוצת המטופלים בקולכיצין.

מעבר להפחתת הסיכון להישנות פרפור פרוזדורים, טיפול בקולכיצין הפחית משמעותית את רמות CRP ו-IL-6, שרמותיהן ירדו ב-1.18 מ”ג לליטר ו-0.50 פיקוגרם למ”ל, בהתאמה, לאחר ארבעה ימים בקבוצת המטופלים בקולכיצין. להשוואה, הירידה הממוצעת במדדי CRP ו-IL-6 בקבוצת הפלסבו עמדה על 0.46 מ”ג לליטר ו-0.10 פיקוגרם למ”ל, בהתאמה.

החוקרים מסבירים כי מחקרים קודמים הוכיחו כי מדדים פרו-דלקתיים עולים לאחר אבלציה של פרפור פרוזדורים וכי רמות אלו קשורות באופן בלתי-תלוי עם סיכון מוגבר להישנות הפרעות קצב. אחד המחקרים מצא כי מתן סטרואידים לאחר אבלציה הפחית את שיעור המקרים של הופעה מיידית של פרפור פרוזדורים בהיקף של 77%.

באופן כללי, הקשר בין מדדי דלקת ובין פרפור פרוזדורים מוכח-היטב וזכה לתמיכה במספר מחקרים. עם זאת, המנגנון המדויק של הקשר אינו מובן היטב. עלו השערות כי דלקת משנה את תכונות ההולכה של תאי שריר לב בפרוזדורים וקשורה בניוון של התאים ומוות תאי, עם עליה בסיכויים לפרפור פרוזדורים. החוקרים מדגישים כי מהממצאים עולה כי הטיפול בקולכיצין הביא להפחתה משמעותית בסמני דלקת, וכי הירידה זוהתה כגורם מנבא בלתי-תלוי לאי-הישנות של פרפור פרוזדורים.

תופעות הלוואי הנפוצות ביותר של קולכיצין כללו תסמינים במערכת העיכול, בעיקר שלשולים ובחילות.

החוקרים קוראים לערוך מחקרים נוספים במטרה לקבוע אם הירידה בהישנות פרפור פרוזדורים בטווח הקצר מתורגמת להצלחה ארוכת טווח.

J Am Coll Cardiol 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה