אלכוהול מעלה את הסיכון לפרפור פרוזדורים בחולים מבוגרים עם מחלות לב וכלי דם (CMAJ)

צריכת אלכוהול בכמות בינונית או רבה מעלה את הסיכון לפרפור פרוזדורים במבוגרים בגילאי 55 ומעלה עם סוכרת או מחלת לב וכלי דם, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת CMAJ.

לדברי החוקרים, מחקרים קודמים הדגימו קשר בין צריכת אלכוהול ובין הסיכון לפרפור פרוזדורים, אך הקשר בין צריכה מתונה ובין פרפור פרוזדורים אינו עקבי ואינו מובן היטב במבוגרים עם מחלות לב וכלי דם. מתוצאות המחקר הנוכחי עולה כי צריכת אלכוהול מתונה בקבוצה זו מעלה את הסיכון לפרפור פרוזדורים וכי שתיית אלכוהול מופרזת (Binge Drinking) לעיתים בקרב אלו הנוהגים אחרת לשתות בכמות מתונה הביאה לאותו סיכון כמו שתיית אלכוהול רבה. בחולים עם מחלות לב וכלי דם, גם צריכת אלכוהול מתונה עשויה להוביל לסיכון מוגבר לפרפור פרוזדורים.

החוקרים בחנו את דפוס צריכת אלכוהול בקרב כ-30,000 משתתפים מ-733 מרכזים ב-40 מדינות. כל המשתתפים היו בגילאי 55 שנים ומעלה, עם היסטוריה של מחלת לב וכלי דם או סוכרת עם פגיעה באיברי מטרה. חציון משך המעקב היה 56 חודשים. המשתתפים התבקשו להעריך את מספר המשקאות שצרכו בשבוע, מספר הימים בחודש בהם שתו אלכוהול ואם צרכו אי-פעם למעלה מחמש משקאות ביום (Binge Drinking).

כ-62% מהמשתתפים צרכו אלכוהול בכמות מעטה, 37% שתו בכמות בינונית ופחות מ-2% מהמשיבים דיווחו כי שתו אלכוהול בכמות רבה. שתייה מופרזת זוהתה ב-4.0% מכלל המשתתפים במחקר (5.2% מהגברים ו-0.9% מהנשים). כ-59% מאלו ששתו באופן מופרז לעיתים, שתו אלכוהול בכמות מתונה.

במהלך המחקר 2093 משתתפים אובחנו עם פרפור פרוזדורים. לאחר תקנון לגיל ומין, היארעות פרפור פרוזדורים ל-1000 שנות-אדם עמדה על 14.5 באלו ששתו פחות ממשקה אחד בשבוע, 17.3 באלו ששתו אלכוהול בכמות בינונית 1-21 משקאות לשבוע בגברים, 1-14 משקאות בנשים, ו-20.8 באלו ששתו אלכוהול בכמות רבה. בהשוואה לאלו ששתו אלכוהול בכמות קטנה, בקרב אלו ששתו בכמות רבה נרשמה עליה של 32% בסיכון להיארעות פרפור פרוזדורים, ובאלו ששתו אלכוהול בכמות מתונה נרשמה עליה של 14%.

יחסי הסיכון היו פחות או יותר דומים גם לאחר שהחוקרים הוציאו מהסקירה משתתפים ששתו לעיתים באופן מופרז (Binge Drinking). כמו כן, בקרב אלו ששתו באופן מתון, בממוצע, באלו שדיווחו על שתייה מופרזת נרשמה עליה של 29% בסיכון להופעת פרפור פרוזדורים, בהשוואה לאלו שלא שתו באופן מופרז.

החוקרים מסכמים וכתבים כי בחולים עם מחלות לב וכלי דם, צריכת אלכוהול מתונה עשויה להביא לעליה בסיכון להופעת פרפור פרוזדורים. הם מצאו כי ניתן היה למנוע קרוב ל-5% מכלל אירועי פרפור פרוזדורים בקרב אלו ששתו בכמות בינונית, במידה והיו מפסיקים לשתות אלכוהול, כך שצריכת אלכוהול נמצאת בשורה אחת עם גורמי סיכון מבוססים אחרים לפרפור פרוזדורים.

CMAJ 2012

לידיעה ב-Heart

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה