קרדיולוגיה

האם הטיפול במטפורמין בחולי סוכרת עם הפרעות בתפקודי כליה קשור לסיכון מוגבר לחמצת ? (BMJ)

מחקר חדש מה-BMJ מצביע על כך שטיפול במטפורמין בחולי סוכרת, גם כאלה שהם עם הפרעות קלות בתפקוד כלייתי בטוח יותר מטיפול באינסולין , ואין עלייה בסיכון בהשוואה לתרופות פומיות אחרות.

החוקרים ביקשו להעריך את האפקטיביות והבטיחות של שימוש במטפורמין במסגרת פרקטיקה קלינית יום יומית במידגם רחב של חולי סוכרת סוג 2 עם הפרעות בתפקודי כליה.

המחקר היה התבוננותי והתקיים בין יולי 2004 לדצמבר 2010 עם משך מעקב ממוצע של 3.9 שנים במסגרת טיפול בקהילה, של 51,675 גברים ונשים עם סוכרת סוג 2 שנכללו ברשם הסוכרת השוודי.

המימצאים העיקריים שנעשה אחריהם מעקב כללו סיכון למחלה קרדיווסקולרית (CVD), תמותה מכל סיבה, וחמצת (אסידוסיס)/זיהום רציני הקשור לסוג הטיפול, ולרמת ההפרעה בתפקודי הכליה (שנבדקה באמצעות eGFR (ר”ת של estimated glomerular filtration rate ).  החוקרים עשו שימוש בהתאמות לגורמי סיכון שונים באמצעות רגרסיה מסוג COX .

נמצא שבהשוואה לטיפול מונותרפי במטפורמין, הסיכון היחסי ל-CVD פטאלי או לא פטאלי ולתמותה מכל סיבה בטיפולים הפומיים האחרים (בעיקר סולפניל אוריאה) היו 1.02 (ברווח בר סמך של 0.93-1.12) , ו-1.13 (ברווח של 1.01-1.27) ובאינסולינים הסיכון היחסי היה 1.18 (ברווח של 1.07-1.29), ובהתאמה לגורמי סיכון 1.34 (ברווח של 1.19-1.5) .

הטיפול במטפורמין, בהשוואה לכל טיפול אחר, במטופלים עם eGFR ברמות של בין 45-60 מ”ל/דקה/1.73 מ”ר, הראה סיכון מופחת לחמצת/זיהום רציני (יחס סיכון של 0.85 בטווח שבין 0.74-0.97 ), ותמותה מכל סיבה (יחס סיכון 0.87, בטווח שבין 0.77-0.99).

במטופלים עם eGFR  ברמות של בין 30-45 מ”ל/דקה/1.73 מ”ר לא הייתה במטופלי מטפורמין מונותרפי עלייה בסיכון לתמותה מכל סיבה, חמצת/זיהום רציני או CVD .

המחברים מסכמים כי מטפורמין הראה בהשוואה לאינסולין הפחתה בסיכון ל-CVD ומוות מכל סיבה, ובהשוואה לתרופות פומיות אחרות ירידה קלה בסיכון לתמותה מכל סיבה בקבוצה זו של למעלה מ-50,000 מטופלים שהיו במעקב כ-4 שנים.

במטופלים עם הפרעה בתפקוד הכלייתי נמצא גם שהטיפול במטפורמין לא הוביל לעליה בסיכון ל-CVD, תמותה מכל סיבה או חמצת/זיהום רציני.

החוקרים מציינים שבמסגרת טיפול קליני בקהילה התועלות של שימוש במטפורמין עולות בבירור על הסיכונים לתופעות לוואי חמורות.

חוזקו של המחקר הוא בהיקף הנרחב של המשתתפים וביעדי המחקר המשולבים שכללו גם חמצת, שוק, אי ספיקה כלייתית אקוטית וזיהומים רציניים במטרה לבחון את את השכיחות של חמצת לקטית (lactic acidosis ) תחת טיפול מטפורמין.

BMJ Open 2012;2:e001076 doi

הערת המערכת:   יש לציין שבארה”ב יש עדיין את “אזהרת הקופסא השחורה” הבאה למטפורמין (מתוך אתר epocrates), והפרעה בתפקודי כליה מוגדרת כהתווית נגד או כמחייבת זהירות מיוחדת במתן הטיפול:

Lactic Acidosis

can occur due to metformin accumulation; rare (approx 0.03 cases/1000 pt-yr) but fatal in 50% of cases; most cases in diabetics w/ significant renal impairment, often w/ multiple concomitant medical/surgical problems and meds; incr. risk if sepsis, dehydration, excess alcohol intake, hepatic insufficiency, renal impairment, >80 yo, or acute/unstable CHF; risk incr. w/ degree of renal impairment and age; risk may decr. w/ renal fxn monitoring and minimum effective dose; onset may be subtle w/ nonspecific sx incl. malaise, myalgias, resp. distress, incr. somnolence, nonspecific abdominal distress; lab findings incl. low pH, incr. anion gap, incr. blood lactate; GI sx occurring after tx stable not likely drug-related, may indicate lactic acidosis or other serious dz; suspect lactic acidosis in diabetic pt w/ metabolic acidosis w/o ketoacidosis; measure CrCl before and during tx; temporarily D/C metformin if hypoxemia, dehydration, sepsis or prior to intravascular radiocontrast study or any surgery; avoid in hepatic dz; avoid excessive acute or chronic alcohol intake; D/C metformin immed. if lactic acidosis suspected, hospitalize pt and monitor serum electrolytes, ketones, blood glucose, blood pH, lactate levels, and metformin levels (if indicated), use prompt HD to correct acidosis and remove accumulated metformin

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • הפחתת משקל עשויה להפחית את הסיכון להתפתחות ממאירויות משנית להשמנה (מתוך כנס ה-ADA)

    הפחתת משקל עשויה להפחית את הסיכון להתפתחות ממאירויות משנית להשמנה (מתוך כנס ה-ADA)

    במבוגרים עם השמנת-יתר המצליחים לרדת במשקל גופם נרשמה ירידה בסיכון להתפתחות ממאירויות על-רקע השמנה, כך עולה מנתונים שפורסמו במהלך כנס ה-American Diabetes Association. החוקרים השלימו מחקר תצפיתי, רטרוספקטיבי, שכלל נתונים אודות 105,472 מבוגרים עם השמנה ובחנו את הרשומות הרפואיות הממוחשבות ממרפאת קליבלנד בין 2000 עד 2022. נתוני מדד מסת גוף נאספו אודות כל משתתף והחוקרים […]

  • טיפול ב-Fenofibrate עשוי להאט התקדמות מחלה עינית סוכרתית (NEJM Evid)

    טיפול ב-Fenofibrate עשוי להאט התקדמות מחלה עינית סוכרתית (NEJM Evid)

    טיפול ב- Fenofibrate מלווה בירידה משמעותית בסיכון להתקדמות מקולופתיה ורטינופתיה סוכרתית, כך עולה מתוצאות מחקר LENS (או Lowering Events in Non-proliferative Retinopathy in Scotland) שהוצגו במהלך כנס ה-American Diabetes Association ופורסמו במקביל ב-NEJM Evidence. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי רטינופתיה סוכרתית הינה האחד מחמשת הגורמים המובילים לאובדן ראיה ברחבי העולם והגורם השני במבוגרים בגיל העבודה […]

  • גורמי סיכון לתמותה במבוגרים עם מחלת לב מולדת ואנדוקרדיטיס זיהומי (Int J Cardiol)

    גורמי סיכון לתמותה במבוגרים עם מחלת לב מולדת ואנדוקרדיטיס זיהומי (Int J Cardiol)

    מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת International Journal of Cardiology עולה כי שיעורי התמותה משנית לאנדוקרדיטיס זיהומי במבוגרים עם מחלת לב מולדת הם נמוכים, אך טיפול שמרני במקרים אלו מלווה בסיכון הגבוה ביותר לתמותה. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחלת לב מולדת זרימת דם טורבולנטית חריגה מלווה בסיכון הגבוה ביותר לאנדוקרדיטיס זיהומי. למרות התקדמות באבחנה וטיפול, […]

  • פעילות גופנית בשעות הערב טובה יותר להפחתת רמות סוכר בדם (Obesity)

    פעילות גופנית בשעות הערב טובה יותר להפחתת רמות סוכר בדם (Obesity)

    פעילות גופנית המבוצעת בעיקרה בשעות הערב מלווה ברמות סוכר נמוכות יותר במבוגרים בעלי אורח חיים יושבני עם עודף-משקל או השמנת-יתר, בפרט באלו עם הפרעה במשק הסוכר, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Obesity. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אימונים גופניים בשעות אחר הצהריים והערב משפרים א משק הסוכר במבוגרים עם עודף-משקל או השמנת-יתר, אך […]

  • תוצאות מבטיחות לטיפול התחלתי משולש בחולים עם סוכרת מסוג 2 (Diabetes, Obesity and Metabolism)

    תוצאות מבטיחות לטיפול התחלתי משולש בחולים עם סוכרת מסוג 2 (Diabetes, Obesity and Metabolism)

    טיפול משולש הכולל מטפורמין, Dapagliflozin ו-Saxagliptin מהווה גישת טיפול יעילה ובטוחה לחולים עם סוכרת מסוג 2 שלא קיבלו טיפול תרופתי קודם, בהשוואה להגברת עצימות הטיפול, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Diabetes, Obesity and Metabolism. ההנחיות הנוכחיות ממליצות על טיפול משולב מוקדם להפחתת הסיכון לסיבוכי סוכרת ומניעת אינרציה קלינית בחולים עם סוכרת מסוג 2. […]

  • טיפול ב-Faricimab הדגים יעילות דומה ל-Aflibercept כנגד בצקת מקולארית סוכרתית בדרגה חמורה (Ophthalmology)

    טיפול ב-Faricimab הדגים יעילות דומה ל-Aflibercept כנגד בצקת מקולארית סוכרתית בדרגה חמורה (Ophthalmology)

    מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Ophthalmology עולה כי Faricimab דומה ביעילותו ל-Aflibercept בשיפור חדות הראיה בחולים עם בצקת מקולארית סוכרתית עם חדות ראיה התחלתית של 20/50, או גרוע יותר. הטיפול ב- Faricimab לווה גם בירידה בעובי הרשתית והשיג תוצאות אלו עם מספר זריקות קטן יותר. החוקרים השלימו ניתוח פוסט-הוק של נתונים משני מחקרים להשוואת Faricimab, […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה