הנחיות קליניות חדשות לאבחנה וטיפול בהיפרטריגליצרידמיה (J Clin Endocrinol Metab)

לפי הנחיות חדשות מטעם ה- Endocrine Society, מומלץ להשלים בדיקות סקירה לרמות טריגליצרידים גבוהות במבוגרים בתדירות של פעם בחמש שנים, לאור הסיכון האפשרי למחלות לב וכלי דם ודלקת לבלב. בנבדקים עם רמות טריגליצרידים גבוהות מומלצת הערכה נוספת לגורמי סיכון אחרים למחלות לב וכלי דם, דוגמת השמנת-יתר, יתר לחץ דם, הפרעה במשק הסוכר והפרעה בתפקודי כבד.

ההמלצות החדשות מתפרסמות במהדורת ספטמבר של כתב העת Journal of Clinical Endocrinology and Metabolism. בסקירה, פאנל המומחים מציין כי למרות שאין עדויות משמעותיות התומכות בקשר בין רמות LDL ובין מחלות לב וכלי דם, הקשר בין רמות טריגליצרידים ומחלות לב וכלי דם עוד יותר לא-מוכח. עם זאת, הם ממליצים על בדיקות סקירה של מבוגרים לרמות טריגליצרידים גבוהות כחלק מפרופיל השומנים בדם.

בנוסף, להלן עיקרי ההמלצות לפי פאנל המומחים:

·         האבחנה של היפרטריגליצרידמיה תקבע לפי רמות טריגליצרידים בצום בלבד.

·         בנבדקים עם רמות טריגליצרידים גבוהות בצום יש להשלים הערכה לסיבות משנית להיפרטריגליצרידמיה, כולל הפרעות אנדוקריניות וטיפול תרופתי, ויש למקד את הטיפול בגורמים משניים.

·         בחולים עם היפרטריגליצרידמיה ראשונית, יש לערוך בדיקות סקירה לגורמי סיכון אחרים למחלות לב וכלי דם.

·         בחולים עם היפרטריגליצרידמיה ראשונית יש להשלים הערכה של סיפור משפחתי של דיסלפידמיה ומחלות לב וכלי דם, במטרה להעריך היטב את הסיכון למחלות לב וכלי דם בעתיד.

·         בנבדקים עם השמנה או עודף משקל והיפרטריגליצרידמיה קלה עד בינונית, מומלץ טיפול לשינוי אורחות חיים, כולל ייעוץ תזונתי ותוכניות פעילות גופנית להפחתת משקל.

·         יש להפחית את צריכת שומן בתזונה ופחמימות פשוטות, בשילוב עם טיפול תרופתי להפחתת הסיכון לדלקת לבלב בחולים עם היפרטריגליצרידמיה חמורה וחמורה מאוד.

·         יעד הטיפול בחולים עם היפרטריגליצרידמיה קלה הינו ערך כולסטרול שאינו HDL בהתאם להנחיות NCEP ATP III.

·         פיבראטים ישמשו כטיפול קו-ראשון להפחתת רמות טריגליצרידים בחולים בסיכון גבוה לדלקת לבלב על-רקע טריגליצרידים.

·         פיברטים, ניאצין או חומצות שומן אומגה-שלוש ישמשו לבדן או במשלב עם סטטינים בחולים עם היפרטריגליצרידמיה בינונית עד חמורה.

·         סטטינים לא ישמשו כטיפול מונותרפי בחולים עם היפרטריגליצרידמיה חמורה או חמורה מאוד, למרות שעשויים להשפיע על הסיכון למחלות לב וכלי דם.

היפרטריגליצרידמיה חמורה וחמורה מאוד מעלה את הסיכון לדלקת לבלב, בעוד שהיפרטריגליצרידמיה קלה או בינונית הינה גורם סיכון למחלות לב וכלי דם. לפיכך, בדומה להנחיות מטעם ה-NCEP ATP III, המומחים ממליצים על בדיקות סקירה של מבוגרים לנוכחות היפרטריגליצרידמיה כחלק מפרופיל השומנים בדם, אחת לחמש שנים, לכל הפחות.

J Clin Endocrinol Metab2012; 97:2969

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה