קרדיולוגיה

התועלת של CRT בטיפול בחולי אי-ספיקת לב עם תסמינים קלים (מתוך כנס מטעם ה- European Society of Cardiology)

במהלך כנס ה-European Society of Cardiology הוצג מחקר חדש ממנו עולות עדויות לפיהן ל-CRT (Cardiac Resynchronization Therapy) תועלת בחולים עם אי-ספיקת לב קלה, כאשר הטיפול הביא לנסיגה ברימדולינג של חדר שמאל, בליווי שיעור נמוך מאוד של תמותה ואשפוזים על-רקע אי-ספיקת לב.

התועלת של CRT (Cardiac Resynchronization Therapy) בחולים עם הפרעה בתפקוד סיסטולי של חדר שמאל, עיכוב בהולכה החדרית ואי-ספיקת לב קלה הינו טיפול מוכח היטב. עם זאת, אין מידע רב אודות ההשפעות ארוכות הטווח של טיפול זה. מחקר REVERSE הינו מחקר פרוספקטיבי, אקראי, כפל-סמיות, שנועד לקבוע אם CRT מגביל את ההתקדמות של אי-ספיקת לב בהשוואה לטיפול תרופתי אופטימאלי בלבד ב-610 חולים עם אי-ספיקת לב ומדד NYHA של I-II, משך QRS של 120 מילי-שניות ומעלה ומקטע פליטה של חדר שמאל של 40% ומטה.

החולים הושתלו עם CRT-P או CRT-D וחולקו באקראי ל-CRT ON או CRT OFF. המטרה העיקרית של המחקר הייתה לתאר את התוצאות לאחר חמש שנים ב-419 חולים שחולקו ל-CRT ON.

610 חוליו במסגרת מחקר REVERS, מהם 419 חולקו באקראי ל-CRT ON ונכללו בסקירה הנוכחית. החולים היו במעקב שנתי להערכת סיווג NYHA, מרחק הליכה לשש דקות, איכות החיים, אקו-לב, תופעות לוואי, תמותה ואשפוזים עקב אי-ספיקת לב.

משך המעקב הממוצע היה 54 חודשים, עם היענות טובה: 95%, 89% ו-86% מהחולים שלא הלכו לעולמם השלימו את המעקב לאחר 3, 4 ו-5 שנים מההקצאה האקראית, בהתאמה.

שיעורי התמותה השנתיים עמדו על 2.9%, עם שיעורי תמותה לאחר חמש שנים של 13.5%. השיעור הכולל לאחר חמש שנים של תמותה או אשפוז ראשון עקב אי-ספיקת לב עמד על 28.1%, עם שיעור אירועים יציב לאורך זמן ושיעור שנתי של 6.4%.

החוקרים מסכמים וכותבים כי בחולים עם אי-ספיקת לב קלה, השתלת CRT הביאה לנסיגת רימודלינג של החדר השמאלי, בליווי שיעורים נמוכים מאוד של תמותה וצורך באשפוזים עקב אי-ספיקת לב. השפעות אלו נותרו לאורך לפחות חמש שנים.

מהממצאים הללו עולה כי יש מקום לשימוש נרחב יותר ב-CRT בחולים עם אי-ספיקת לב קלה.

European Society of Cardiology

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה