השוואת שיעורי תרומבוזיס של התומכן עם תומכני ZES ו-SES (מתוך כנס European Society of Cardiology)

מתוצאות מחקר PROTECT (Patient Related OuTcomes with Endeavor versus Cypher stenting), שהוצגו במהלך קונגרס ה-European Society of Cardiology, עולה כי שיעורי תרומבוזיס של התומכן היו נמוכים ודומים עם תומכני ZES (Zotarolimus Eluting Stent) ו-SES (Sirolimus Eluting Stent).

החוקרים מסבירים כי הירידה בשיעורי התרומבוזיס של התומכן שתוארה לאחרונה ובמחקר הנוכחי נבעה ככל הנראה ממספר גורמים, כולל שיפור בבחירת החולים, טכניקת הפרוצדורה ומשך והיענות לטיפול נוגד-טסיות כפול. חשש בנוגע לבטיחות תומכנים מצופי-תרופה עלה בשנת 2006 כאשר מחקרים רטרוספקטיביים הציעו כי תומכני DES מלווים בסיכון מוגבר לתרומבוזיס של התומכן, בהשוואה לתומכני מתכת ערומים.

ההשפעה של תומכנים מצופי-תרופה על ריפוי כלי הדם, הבטיחות בטווח הארוך, בעיקר תרומבוזיס של התומכן, והתוצאות הקליניות השתנו לפי התרופות, הפולימר ומאפייני התומכנים. מחקר PROTECT נועד לקבוע באופן פרוספקטיבי את פרופיל הבטיחות של שני תומכנים מצופי-תרופה עם תכונות אנטי-פרוליפרטיביות שונות.

מדגם המחקר כלל 8709 חולים שחולקו באקראי ובאופן שווה בין הקבוצות. התוצא העיקרי היה אבחנה חד-משמעית או סבירה של תרומבוזיס של התומכן לאחר שלוש שנים, כאשר התוצא המשני העיקרי היה תמותה ואוטם לבבי גדול ולא-פטאלי.

לאחר שלוש שנים, שיעורי האבחנה החד-משמעית או סבירה של תרומבוזיס של התומכן לא היו שונים בין הקבוצות (1.4% עם ZES ו-1.8% עם SES, יחס סיכויים של 0.81, p=0.22).

שיעורי התמותה ואוטם לבבי גדול ולא-פטאלי היו דומים (5.3% לעומת 6.0%, יחס סיכון של 0.88, p=0.16). טיפול נוגד-טסיות כפול ניתן ל-96.5% מהחולים בעת השחרור, 87.% מהחולים לאחר שנה אחת, 36.6% מהחולים לאחר שנתיים ו-30.0% מהחולים לאחר שלוש שנים.

החוקרים מצאו היארעות נמוכה של תרומבוזיס של התומכן בקבוצת המטופלים ב-SES לאחר שנה אחת, כאשר טיפול נוגד-טסיות כפול ניתן ליותר מ-85% מהחולים, אך חלה עליה של למעלה מפי שלוש בשיעור השנתי כאשר שכיחות הטיפול הכפול בנוגדי-טסיות ירדה לפחות מ-40%. בקבוצת המטופלים ב-ZES ההיארעות של תרומבוזיס דפיניטיבי מאוחר מאוד ירדה פי שתיים לאחר שנה, למרות הפחתת טיפול בטיפול כפול בנוגדי-טסיות. מגמה זו עלתה בקנה אחד עם ההשערה לפיה לטיפול כפול בנוגדי-טסיות עשויה להיות חשיבות רבה בטווח הארוך, עם הבדלים בין סוגי תומכנים שונים.

European Society of Cardiology

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה