קרדיולוגיה

יעילות ובטיחות של שילוב של warfarin (קומדין) עם אספירין לאחר השתלת מסתם אורטלי ביולוגי ( J Am Coll Cardiol)

ע”פ מחקר חדש מה-J Am Coll Cardiol טיפול נוגד קרישה ב-warfarin (קומדין) ואספירין מפחית אירועים אמבוליים ותמותה במטופלים קשישים לאחר השתלת מסתם אורטלי תותב ביולוגי.

המחברים מציינים שע”פ המחקר במטופלים מבוגרים עם סיכון נמוך לדימומים יש לשקול טיפול באספירין + וורפרין לאחר השתלת מסתם אורטלי ביולוגי בעת השיחרור מבית החולים במטרה למנוע סיבוכים תרומבואמבוליים.

המימצאים מבוססים על ניתוח נתונים של רשם (רג’יסטרי) של החברה לכירורגית לב חזה שכללה 25,656 מטופלים והשוואה בין שילוב של וורפרין+אספירין, וורפרין בלבד, או אספירין בלבד בתקופה שמייד לאחר הניתוח.

כל המטופלים במחקר עברו החלפת מסתם ביולוגי ושרדו עד לשיחרור.

שיעור התמותה ל-3 חודשים היה נמוך, פחות מ-4% בכל שלושת אפשרויות הטיפול. לאחר התאמות לגורמי סיכון, נמצא שהוספת וורפרין לאספירין הייתה קשורה עם ירידה אבסולוטית של 0.6% בתמותה ל-3 חודשים.

באופן דומה הוספת וורפרין לאספירין הייתה קשורה גם לירידה אבסולוטית של 0.4% בסיכון לאירועים אמבוליים בתוך תקופת המעקב של שלושת החודשים של לאחר הניתוח. הירידה הייתה בולטת במיוחד עבור מטופלים מעל גיל 75 .

טיפול בוורפרין בלבד לא הפחית הסיכון לתמותה או אירועים אמבוליים בהשוואה לאספירין.

עם זאת, הוספת וורפרין לאספירין הייתה קשורה באופן מובהק לשיעור גבוה יותר של שהייה חוזרת בבית החולים בגלל דימום, בהשוואה לאספירין בלבד: 2.8% לעומת 1.0% , P<0.0001 , אך וורפרין בלבד לא העלה הסיכון לדימומים בהשוואה לאספירין.

ניתוח של מס’ המטופלים שיש לטפל בהם במשולב בכדי למנוע (NNT) מקרה תמותה אחד הראה תוצאה של 153, ושל 212 מטופלים לצורך מניעת אירוע אמבולי אחד.

במאמר מערכת מציינים הכותבים כי למרות שמדובר בנתונים המבוססים על מחקר תצפיתי ולא התערבותי, נראה שאיכות הנתונים מספקת עדות ליעילות טיפול אנטי תרומובטי מוקדם לאחר החלפת מסתם אורטלי ביולוגי, ושהנתונים צריכים להשפיע על ההנחיות, בעיקר בהתחשב בכך שקשה להאמין שניתן יהיה לבצע מחקר התערבותי בהיקף מספק.

J Am Coll Cardiol 2012.

לדיווח במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה