קרדיולוגיה

ההשפעה של הפחתה אינטנסיבית של לחץ הדם על תוצאות קרדיווסקולאריות וכלייתיות (PLoS Medicine )

ממטה-אנליזה חדשה שפורסמה בכתב העת PLoS Medicine עולה כי גישות להפחתה אינטנסיבית של לחץ הדם מספקות הגנה טובה יותר על הלב וכלי הדם, בהשוואה לגישות טיפול סטנדרטיות, אם כי ההשפעה על שיעורי התמותה וסיבוכים חמורים אינה ברורה.

חלק מהקווים המנחים לטיפול ממליצים על טיפול אינטנסיבי להפחתת לחץ הדם, כלומר יעדי לחץ דם של 130/80 מ”מ כספית, בחולים בסיכון גבוה לאירועים קרדיווסקולאריים מסכני-חיים, דוגמת חולי סוכרת או חולים עם הפרעה בתפקוד הכלייתי. מחקרים מבוקרי-פלסבו הדגימו ירידה של 22% בשיעורי מחלת לב כלילית ואירועים מוחיים עם הבדל של 10 מ”מ כספית בלחץ הדם הסיסטולי, אך לא ברור אם איזון אינטנסיבי של לחץ הדם מלווה בהפחתה גדולה יותר בסיכון למחלת לב כלילית ואירועים מוחיים, בהשוואה לגישות טיפול סטנדרטיות.

במטרה לבחון את הנושא, החוקרים ערכו סקירה סיסטמית להערכת ההשפעות של איזון אינטנסיבי של לחץ הדם על תוצאות וסקולאריות, מעורבות עינית וכלייתית. החוקרים אספו נתונים ממאגרי Embase וספריית Cochrane Library וזיהו מחקרים אקראיים ומבוקרים שחילקו חולים ליעדי לחץ דם שונים, עם לפחות שישה חודשי מעקב. התוצא העיקרי היה אירועים קרדיווסקולאריים מג’וריים, שהוגדר כתוצא משולב שכלל אוטם לבבי, אירוע מוחי, אי-ספיקת לב ותמותה קרדיווסקולארית.

הסקירה כללה 15 מחקרים עם סך כולל של כ-37,000 חולים שענו על הקריטריונים להכללה בסקירה, מהם 1,984 פיתחו אירוע קרדיווסקולארי מג’ורי. החוקרים תיעדו 1,584 מקרי תמותה מ-15 מחקרים ו-941 מקרים של מחלת כליות סופנית משמונה מחקרים.

מהתוצאות עולה כי הפחתה אינטנסיבית של לחץ הדם הביאה לירידה של 11% בסיכון היחסי לאירועים קרדיווסקולאריים מג’וריים, ירידה של 13% בשיעור האוטמים הלבביים, ירידה של 24% בשיעור האירועים המוחיים וירידה של 11% בשיעור מחלת כליות סופנית.

הפחתה אינטנסיבית של לחץ הדם הביאה גם לירידה של 10% בסיכון לאלבומינוריה והודגמה מגמה לפיה ישנה השפעה מועילה על שיעורי רטינופתיה בחולי סוכרת.

לא הודגמה השפעה ברורה על מקרי תמותה קרדיווסקולארית ותמותה שאינה עקב סיבות קרדיווסקולאריות. הפחתה אינטנסיבית של לחץ הדם נסבלה היטב; כאשר תופעות לוואי חמורות לא היו נפוצות ולא חלה עליה משמעותית בשכיחותן, למעט תת לחץ דם (סיכון יחסי של 4.16), שאירע לעיתים רחוקות (0.4% ל-100 שנות אדם).

החוקרים מסכמים וכותבים כי גישות להפחתה אינטנסיבית של לחץ הדם סיפקו הגנה טובה יותר על כלי הדם, בהשוואה למשטרי טיפול סטנדרטיים, אך ללא השפעה ברורה על הסיכון לתמותה או סיבוכים חמורים.

PLoS Medicine

לידיעה ב-NELM

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה