קרדיולוגיה

אלגוריתם להערכת רמות טרופונין מסייע באישור או שלילת אבחנה של אוטם לבבי בחולים עם כאבי חזה (Arch Intern Med)

חוקרים משוויץ פרסמו פרטים נוספים בנוגע לאלגוריתם פשוט המבוסס על הערכת רמות hs-Troponin T (High-Sensitivity Cardiac Troponin), לפיהם הנ”ל עשוי לשלול או לאשר בבטחה אירוע של אוטם לבבי חדר בקרוב ל-75% מהחולים הפונים לחדר מיון בשל כאבי חזה.

החוקרים מסבירים כי הם פיתחו את האלגוריתם המשלב את ערכי הבסיס של רמות טרופונין עם שינויים אבסולוטיים במהלך השעה הראשונה מאחר שלא היה ברור כיצד לנצל את בדיקות הטרופונין עם רגישות-גבוהה. לממצאים חשיבות קלינית רבה, אם כי החוקרים מודים כי דרושים מחקרים נוספים בנושא.

מדגם המחקר כלל 872 חולים שפנו לחדרי מיון בשל כאב חזה חד. בדיקות להערכת רמות hs-Troponin T נעשו באופן סמוי בעת הקבלה ולאחר שעה אחת, עם אבחנה סופית שנקבעה ע”י שני קרדיולוגים בלתי-תלויים.

אלגוריתם hs-Troponin T המשלב ערכי בסיס ואת השינויים במהלך השעה הראשונה התבסס על 436 חולים שנבחרו באקראי ואושר ביתר 436 החולים הנותרים. יעד הסיום הפרוגנוסטי העיקרי היה תמותה בתוך 30 ימי מעקב.

אבחנה של אוטם לבבי חד נקבעה בסופו של דבר ב-17% מהחולים. לאחר פיתוח האלגוריתם על-בסיס 436 החולים הראשונים הוא נבחן שוב ב-436 החולים הנותרים, כאשר ב-60% מהמקרים (259 חולים) נשללה האבחנה של אוטם לבבי וב-76 חולים (17%) נקבעה אבחנה של אוטם לבבי חד, כאשר 101 חולים (23%) סווגו ככאלו המיועדים לאזור מעקב בתוך שעה אחת.

בסופו של דבר, שיעורי הרגישות והערך המנבא השלילי עמדו על 100% לשלילת אבחנה של אוטם לבבי חד, שיעורי הסגוליות והערך המנבא החיובי עמדו על 97% ו-84%, בהתאמה לאישור האבחנה, ושכיחות אירועים של אוטם לבבי חד באזור המעקב נקבעה ב-8%. שיעורי ההישרדות המצטברים לאחר שלושים ימים עמדו על 99.8%, 98.6% ו-95.3% בחולים שסווגו ככאלו בהם נשללה האבחנה, אלו באזור המעקב ואלו בהם אושרה האבחנה, בהתאמה.

החוקרים כותבים כי ישנם ארבעה ממצאים חדשים מג’וריים העולים מהמחקר. ראשית, עם אלגוריתם זה, ניתן לשלול בבטחה או לאשר אבחנה של אוטם לבבי חד בתוך שעה אחת ב-77% מהחולים עם כאבי חזה. שנית, שיעור החולים עם אוטם לבבי חד עולה באופן רציף עם עליה בערכי הטרופונין, לכן ניתן להתייחס למדד זה כאל מדד כמותי ולא איכותי. המשמעות הינה כי יש להימנע ממונחים של טרופונין חיובי ושלילי. שלישית, השימוש באלגוריתם מקצר משמעותית את הזמן הנדרש עד לאישור או שלילת אבחנה של אוטם לבבי חד ועשוי לחסוך את הצורך בניטור ממושך ודגימות דם סדרתיות בשלושה מבין ארבעה חולים עם כאב חזה חד.

לסיום, מאחר ושיעורי התמותה לאחר 30 ימים עמדו על 0.2% בקבוצת החולים בהם נשללה אבחנה של אוטם לבבי חד, הממצאים מדגישים את האפשרות לשחרר מוקדם חולים אלו לביתם.

Arch Intern Med 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה